علت بسته شدن کارخانه آب معدنی دماوند چه بود؟
میکروب سودوموناس عامل بسته شدن کارخانه آب معدنی دماوند است.

عامل بیماری‌زای آب معدنی دماوند اعلام شد

در روزهای گذشته وزیر بهداشت علت پلمب كارخانه تولید آب معدنی را آلودگی آب معدنی دماوند به میكروب سودوموناس اعلام كرد و گفت: 11تولید‌كننده آب معدنی و آشامیدنی دیگر اگر تا 3‌ماه آینده مشكلات را اصلاح نكنند، اسامی آنها نیز اعلام می‌شود.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت با اشاره به اینكه نظارت بر شركت‌های تولید‌كننده آب معدنی و آشامیدنی وظیفه ذاتی این وزارتخانه است، گفت: این بار نیز پس از بررسی كیفیت آب‌های بسته‌بندی تولیدی در داخل، مشخص شد كه 12شركت كیفیت لازم را ندارند و به آنان تذكرات لازم برای اصلاح فرایند تولید و رفع مشكلات داده شد. اغلب این شركت‌ها تذكرات وزارت بهداشت را جدی گرفتند و با توقف روند تولید، اصلاح مشكلات را آغاز كردند. فقط یك شركت بر تخلف خود اصرار داشت و توزیع محصولات آلوده را متوقف نكرد كه نام آن در رسانه‌ها اعلام شد. به گفته وی بقیه شركت‌های تولید‌كننده نیز مطمئن باشند كه اگر تخلفات آنها ادامه یابد از 3‌ماه بعد اسامی همه آنها را در بدو تشخیص تخلف، در رسانه‌ها اعلام می‌كنیم، تا همه مردم بدانند. شركتی كه نامش رسانه‌ای شد فعلا حق توزیع آب بسته‌بندی شده را در بازار ندارد، البته این ممنوعیت دائمی نیست و اگر خط تولید محصولات آن از آلودگی پاك شود، طبیعی است كه به‌سرعت تولید آن از سرگرفته می‌شود.

 

اختلاف علامت استاندارد و سیب سبز

حدود 2 ماه پیش بود كه وزیر بهداشت اعلام كرد كه به سازمان غذا و دارو یك‌ماه فرصت داده تا وضعیت همه آب‌های معدنی و آشامیدنی بسته‌بندی شده در كشور را مجدد بررسی كرده و مشخص كند كه كدام‌ها واقعا آب‌معدنی هستند و كدام‌ها آب‌های دیگری هستند كه به نام آب‌معدنی به مردم عرضه می‌شوند. وقتی سازمان غذا و دارو كه متولی این امر است به‌صراحت اعلام كرد كه كارخانه دماوند محصول ناسالمی تولید می‌كند، مسئولان این كارخانه گفتند كه علامت استاندارد موجود روی بطری‌ها، نشانه سلامت این كالاست.

سازمان ملی استاندارد نیز مدعی شد كه وزارت بهداشت آب آشامیدنی دماوند را با فاكتورهای آب معدنی بررسی كرده است. وحید مرندی‌مقدم، معاون این سازمان گفت: وزارت بهداشت باید هرگونه تغییر در فاكتورهای مورد بررسی را ابتدا به سازمان استاندارد اعلام كند. متولی تأیید سلامت محصولات غذایی هم استاندارد است و هم وزارت بهداشت و در زمینه سلامت آب بسته‌بندی دماوند، استنباط ما این است كه وزارت بهداشت، آب آشامیدنی دماوند را با فاكتورهای آب‌معدنی بررسی كرده است. مسئولان سازمان استاندارد معتقدند كه محصولات كارخانه تعطیل شده براساس استانداردهای ملی آزموده شده‌ است. هر چند این سازمان با وزارت بهداشت تفاهمنامه‌ای امضا كرده است كه براساس آن تدوین استانداردهای محصولات غذایی در یك كمیته فنی انجام شود.

این در حالی است كه علاوه بر رئیس سازمان غذا و دارو، نمایندگان عضو كمیسیون بهداشت و قضایی مجلس نیز معتقدند كه اقلام خوراكی باید توسط سازمان غذا و دارو سنجیده و نظارت شوند. عابد فتاحی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس اظهار داشت: یكی از معضلات كشور فراوانی زیاد شركت‌های تولید آب‌معدنی است كه یكباره تعدادشان زیاد شده است. به‌نظر كمیسیون، سازمان غذا و دارو تجهیزات بهتر و دقیق‌تری دارد و می‌تواند نظارت بهتری بر این شركت‌ها داشته باشد. البته نباید توانمندی سازمان استاندارد را كه در بخش سخت‌افزار بسیار كارآمد‌ است، نادیده گرفت. حمید‌رضا طباطبایی، عضو كمیسیون قضایی مجلس نیز گفته عضو كمیسیون بهداشت مجلس را تأیید كرد و گفت: در مورد مسائل بهداشتی، قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وجود دارد و براساس آن وزارت بهداشت صلاحیت رسیدگی دارد.

سازمان غذا و دارو كه روی تمام محصولات خوراكی و بهداشتی سالم علامت سیب سبز را درج می‌كند نیز اعلام كرد كه متولی سلامت فرآورده‌های خوراكی و آشامیدنی، سازمان غذا و دارو است و استاندارد بودن یك فرآورده برای سالم بودن آن كفایت نمی‌كند. خط و نشان كشیدن وزیر بهداشت برای 11تولیدكننده آب‌معدنی و رسانه‌ای كردن تخلف پرفروش‌ترین شركت در این حوزه نشان می‌دهد كه متولیان این‌بار نیز عزم جدی برای رفع مشكل اعتماد مردم به آب‌های معدنی دارند.

   

سودوموناس چیست؟

سودوموناس آئروژینوزا نوعی باكتری است كه در خاك، آب و دیگر محیط‌های مرطوب یافت می‌شود. آئروژینوزا یك پاتوژن (بیماری‌زای) فرصت طلب است. این باكتری از سیستم ایمنی ضعیف افراد سوءاستفاده كرده و در آنها باعث ایجاد عفونت‌های مجاری ادراری، سیستم تنفسی، التهاب پوست، عفونت‌های بافت‌های نرم، باكتریمی (وجود باكتری در خون) عفونت‌های استخوان و مفاصل، عفونت‌های معدوی، روده‌ای و عفونت‌های سیستمیك متنوع به‌ویژه در بیماران با سوختگی‌های شدید، بیماران مبتلا به سرطان و ایدز كه سیستم ایمنی آنها سركوب شده است، می‌شود.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : hamshahrionline.ir