آبمیوه های طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟
آبمیوه هایی که این روزها در بازار به عنوان آبمیوه های طبیعی وجود دارند ممکن است طبیعی نباشند. اما سوالی که مطرح می شود این است که آبمیوه طبیعی را چگونه تشخیص دهیم؟

خصوصیات یک آبمیوه طبیعی چیست؟

امروزه شرکت های متعددی در زمینه تولید آبمیوه به صورت عمده در حال فعالیت بوده و افراد زیادی نیز هر روزه این محصولات را از سطح بازار خریداری و مصرف می کنند ولی جالب است بدانید که تمامی شرکت های تولید کننده باید استاندارهایی را در تولیدات خود رعایت کرده و روی بسته بندی های خود تمامی این اطلاعات را به مردم عرضه کنند.

اگر اطلاعات عرضه شده در بسته بندی با محتویات داخل متفاوت باشد مصرف کننده می تواند موضوع را به عنوان تخلف گزارش کرده و حتی از تولید کننده شکایت کند. برای بررسی این موضوع به سراغ دکتر هدایت حسینی مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو رفتیم.

 

تقسیم بندی آبمیوه های صنعتی

 آبمیوه ها در بازار به 3 سطح تقسیم می شوند:

- نوشیدنی های میوه ای
- نکتار ها
- آبمیوه های طبیعی

 که میزان آبمیوه طبیعی در هرکدام از این محصولات متفاوت است. در نوشیدنی های میوه ای حداقل باید 20 درصدآبمیوه طبیعی وجود داشته باشد که این میزان در نکتارها با توجه به نوع میوه 40 تا 50 درصد است.در آبمیوه خالص نیز باید کاملا از آب میوه طبیعی استفاده شود که این نکته نیز باید در روی بسته بندی محصول درج می شود.

تمامی این اطلاعات باید به صورت شفاف در بسته بندی محصول درج شود و تمامی شرکت ها موظف هستند که این اطلاعات را به صورت کاملا شفاف روی بسته بندی کالای خود درج کنند و در صورتیکه مصرف کننده نیز مشاهده کند که اطلاعات درج شده با نوع محصول مغایرت دارد می تواند موضع را برای گزارش و رسیدگی به تخلف به دانشگاه های علوم پزشکی و یا سازمان غذا و دارو اعلام کنند.

پرسش:

سازمان تعزیرات حکومتی چندی پیش اعلام کرده بود که بعضی از شرکت های تولید آبمیوه از عنوان طبیعی در بسته بندی های خود استفاده می کنند ولی در محصول آنها هیچگونه آبمیوه طبیعی وجود ندارد

پاسخ دکتر هدایت حسینی:

بازرسان سازمان غذا و دارو در طرح نظارتی خود pms نمونه های موجود در بازار را مورد بررسی قرار می دهند و چنانچه با موارد تخلف مواجه شوند به شدت با شرکت تولید کننده برخورد می شود. اگر شرکتی از عنوان آبمیوه طبیعی در روی محصول تولیدی خود استفاده کرده ولی از نوشیدنی های میوه ای آن را پر کند مرتکب تخلف شده و لذا مردم اینگونه موارد را گزارش دهند.

 

65 برند تجاری آبلیمویی متخلف به مرجع قضایی معرفی شدند

مدیر کل نظارت بر فراورده های غذایی آشامیدنی آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در مورد وضعیت تخلفاتی که در مورد آبلیمو ها انجام شده بود گفت: از سال گذشته تشدید نظارت بر واحد های تولید آبلیمو انجام شده و نمونه های زیادی از آبلیموها از سطح بازار جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت که در این راستا 3 خط تولید آبلیمو به دلیل تخلفات متعدد کاملا بسته و 65 برند تجاری نیز به دلیل عدم انطباق در فورمول به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : asriran.ir