ماساژ درمانی عبارتست از دست ورزی بر روی بافت‌های نرم بدن. اين درمان به رهايی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدمات و سرعت بهبود ناراحتی‌های حاد و مزمن كمك می‌كند.

ماساژ درمانی عبارتست از دست ورزی بر روی بافت‌های نرم بدن. این درمان به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدمات و سرعت بهبود ناراحتی‌های حاد و مزمن كمك می‌كند. امروزه میلیونها نفر در سراسر جهان از این روش به عنوان یك روش مراقبت بهداشتی استفاده می‌كنند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، امروزه بالغ بر 80 نوع مختلف ماساژ و كار بر روی بدن وجود دارد و تکنیک‌های آن به پنج گروه ماساژ سنتی اروپایی، ماساژ معاصر غربی، ماساژ در روشهای اصلاح حركت و ساختار، ماساژ شرقی و متدهای انرژی پایه تقسیم می‌شود و بسیاری از ماساژ درمانگرها تركیبی از روش‌های فوق را بر اساس وضعیت بیمار اعمال می‌كنند.

ماساژ درمانی چگونه اثر می‌کند؟

معمولا انواع ماساژ با یك مكانیسم مشابه بر روی بدن اثر می‌گذارند. زمانی كه ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد تجمع مواد زاید از جمله اسیدلاكتیك می‌تواند باعث درد، گرفتگی و حتی اسپاسم عضلات شود. ماساژ بطورعام و ماساژ سوئدی به طور خاص، گردش خون و جریان لنفاوی را بهبود بخشیده، مواد غذایی و اكسیژن تازه را به بافتهای مزبور می‌رساند و به خروج مواد سمی‌و بهبودی كمك می‌كند.

 

همچنین عضلات در حال كشش می‌توانند به رگهای خونی و اعصاب فشار آورده و با محدود كردن جریان خون باعث ایجاد درد شوند. با ماساژ منطقه مورد اثر، بتدریج فشار عضله بر اعصاب درگیر كاهش یافته و درد كاهش می‌یابد. همین مكانیسم در بهبود عضلات آسیب دیده با ماساژ باعث سودمندی آن است.

علاوه بر این، ماساژ باعث افزایش اندروفین‌ها (نابود كننده های درد) و افزایش ترشح هورمون سروتونین (تعدیل كننده خلق و خوی) می‌شود. همچنین ثابت شده كه هورمون استرس (كورتیزول) را آزاد می‌كند. به همین دلیل ماساژ اغلب به عنوان یك درمان تکمیلی برای افرادی كه سیستم ایمنی آنها بر اثر استرس تضعیف شده توصیه می‌شود.
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
فواید فراوان ماساژ و چگونگی انجام آن
ماساژ کودکان باعث تقویت حس اعتماد به نفس در آنها می‌شود!
چه کنیم دچارعارضه‌های قلبی نشویم
شیاتسو
چرا در شرايط استرس زا بيشتر بيمار می‌شويم؟