با وجودی كه اين مشكل معمولا با تجويز دارو قابل معالجه است اما می‌توان با تميز نگاه داشتن و خشك كردن ناخن‌ها از بروز عفونتهای قارچی پيشگيری كرد.


قارچ‌ها می‌توانند به زیر ناخن‌های انگشتان دستها و پاها بخزند و باعث بروز عفونت شوند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، با وجودی كه این مشكل معمولا با تجویز دارو قابل معالجه است اما می‌توان با تمیز نگاه داشتن و خشك كردن ناخن‌ها از بروز عفونتهای قارچی پیشگیری كرد. در همین رابطه متخصصان كتابخانه ملی پزشكی آمریكا در یك مقاله جدید پزشكی فهرستی از علائم هشدار دهنده بروز عفونت قارچی را منتشر كرده‌ است.

بر اساس این فهرست، مهمترین علائم عفونت قارچی عبارتند از ترد و شكننده و خرد شدن ناخن‌ها، تغییر در نحوه شكل گیری ناخن در هنگام رشد، نازك شدن ناخن، تغییر در رنگ ناخن، شل شدن ناخن و یا جدا شدن آن از پوست و هم چنین ناخنی كه به نظر می‌رسد در زیر آن ذراتی وجود دارد.

آمارها نشان می‌دهد: بیش از 35 میلیون نفر در آمریكا مبتلا به عفونت قارچی ناخن هستند. به گفته كارشناسان آزمایشگاه‌های «وود وارد» از این تعداد تنها 5/2 میلیون نفر به مراكز پزشكی مراجعه می‌كنند و بیماری آنها تشخیص داده می‌شود. اما با فرا رسیدن فصل تابستان و بیرون آمدن دستها و پاها از داخل دستكشها، جورابها و كفش‌های بسته و استفاده از صندل و دمپایی‌های باز علائم این عفونت بیشتر آشكار می‌شود.

دكتر كن گیرین رایچ در این باره توصیه می‌كند: هم اكنون زمان شروع درمان است تا در گرمای تابستان قار‌چ‌ ناخن‌ها معالجه شده باشد و از تشدید عفونت جلوگیری شود. بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌كنند سلامت ناخن‌ها یك موضوع ساده آرایشی است و به همین خاطر در صورت بروز قارچ اغلب از مراجعه به پزشك و كنترل ناخن‌ها خودداری می‌كنند.

دكتر كن تاكید می‌كند: ناخن‌ها در واقع پنجره‌ای به سوی سلامت هر فرد هستند و نخستین جایی كه اغلب نشانه یك بیماری بروز می‌كند روی ناخن‌ها است. اگر قارچ ناخن تشخیص داده نشود و معالجه نگردد می‌توان مشكلات جدی جسمی‌و روانی در پی داشته باشد كه این مشكلات بویژه در بیماران دیابتی یا كسانی كه مشكل گردش خون دارند شدیدتر و جدی تر خواهد بود.

قارچ‌ها تمایل دارند كه در محیط‌های گرم و تاریك مانند كفش‌های بسته‌ رشد كنند. این موجودات بیماری زا هم چنین می‌توانند در زیرناخن‌های لاك زده یا پوشیده با آكرلیك و ژل تجمع و رشد و نمو كنند. سپس آنها در صورتی كه شرایط مطلوبی داشته باشند گسترش یافته و به سایر اعضای بدن و یا حتی سایر افراد سرایت می‌كنند.

دكتر گیرین رایچ، قارچ ناخن را قدیمی‌ترین بیماری اجتماعی جهان نامیده است.

گفتنی است، عفونت قارچ ناخن در فضای خانه، كلاسهای ورزشی، سالن‌های آرایشی، هتل‌ها و یا حمام‌ها و سایر محیط‌های عمومی‌مسری و واگیردار است. تشخیص صحیح آن فقط توسط متخصص پوست امكانپذیر می‌شود.

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health

مطالب پیشنهادی:
نکاتی مهم درباره تاثیر دیابت بر پاها!؟
سن و مراقبت  پا
پیشگیری از ایجاد بیماری قارچی در پا ی ورزشکاران
درد و سوزش پاها
افزایش ابتلا به قارچ پوستی با لباس های نایلونی