در صورت سرماخوردگی برای استفاده از آنتی بیوتیک ها عجله نکنید!
در مورد برخی عفونت های تنفسی مانند گلودرد یا برونشیت، شاید بهتر باشد برای استفاده از دارو کمی دست نگه دارید. بر اساس مطالعات جدید، در عفونت های سبک تنفسی، استراتژی که باعث به تعویق انداختن دور بعدی بیماری است، استفاده متعادل آنتی بیوتیک است.

آنتی بیوتیک مصرف نکنید به این دلایل:

بیمارانی که نمی توانند بلافاصله به مراکز درمانی رجوع کرده و نسخه بگیرند یا کسانیکه که مصرف آنتی بیوتیک را به بعد از شدیدتر شدن علائم موکول می کنند، نسبت به افرادی که بلافاصله پس از بیماری از آنتی بیوتیک استفاده می نمایند، همگی وضعیت مشابهی دارند.

علت بسیاری از عفونت های تنفسی مثل گلودرد یا برونشیت، ویروس است نه باکتری، و آنتی بیوتیک ها عفونت ها را بطور کامل از بین نمی برند. اما بیشتر بیماران با علائم چنین عفونت هایی هنوز هم سراغ آنتی بیوتیک می روند.

استفاده از آنتی بیوتیک در حالیکه کمترین کمک را می تواند داشته باشد بیمار را در خطرعوارض جانبی بیشتری قرار می دهد و باعث می شود که باکتری ها در مقابل دارو مقاوم شوند.

دکتر پابلو آلنسوسئولو درباره روش "کاهش قابل توجه در استفاده از آنتی بیوتیک" می گوید  با بکارگیری روش های  تاخیردر مصرف دارو، میزان استفاده از آنتی بیوتیک کاهش می یابد. او می گوید این روش ها می تواند در اسپانیا و کشورهای دیگری مثل امریکا که اغلب از آنتی بیوتیک بصورت نامناسب و نابجا استفاده می شود سودمند باشد.


محققان حدود 400 بیمار از 23 مرکز درمانی اسپانیا که در مرحله  شروع علائم عفونت های تنفسی ساده بودند را مورد آزمایش قرار دادند و آنها را به چهار گروه تقسیم کردند:
گروه اول: در همان ویزیت اولیه آنتی بیوتیک دریافت کردند که طبق دستور پزشک می بایست از همان روز اول آنرا مصرف می نمودند.
گروه دوم: به آنها نیز بلافاصله آنتی بیوتیک داده شد ولی به آنها گفته شد که فقط درصورتیکه درچند روز آینده حالشان بدتر شد، آنرا مصرف کنند.
گروه سوم: در این گروه قرار بر این شد که سه روز بعد از ویزیت اولیه، برگردند و نسخه ی آنتی بیوتیک بگیرند.
گروه چهارم: اصلا آنتی بیوتیک تجویز نشد.


90 درصد از افراد گروه اول، و در مقایسه با آنها 32 درصد از افراد گروه دوم (که با تاخیر شروع به مصرف کرده بودند) و 23 درصد از افراد گروه سوم (که بعد از چند روز نسخه گرفته بودند) ازآنتی بیوتیک استفاده کردند.تشدید علائم  در گروه نسخه فوری (گروه اول) بطور میانگین  3.6 روز بطول انجامید، که این میزان 1.5 روز کمتر از گروه دوم  و حدود 9 ساعت کمتر از گروه سوم  بود. و در گروه چهارم که نسخه ای دریافت نکرده بودند بطور میانگین 4.7 روز بطول انجامید. میزان سلامت عمومی همه افراد این چهار گروه بعد از 30 روز مشابه مشاهده شد.

تجویز فوری نسخه آنتی بیوتیک، موجب افزایش مقاومت ضد میکروبی و منابع آسیب زا شده و بیمار را در معرض خطر عوارض جانبی بیشتری قرار می دهد . نتیجه 10 آزمایش تصادفی دیگر نیز نشان می دهد که تاخیر در تجویز نسخه آنتی بیوتیک، مصرف آنرا کاهش می دهد.
 نکته قابل توجه و جدید این مطالعه این است که محققان دو حالت مختلف در تاخیر استفاده از آنتی بیوتیک را مورد آزمایش قرار دادند: برای یک گروه نسخه آنتی بیوتیک تجویز شد اما دستور داده شد با تاخیر و بعد از چند روز آنرا مصرف کنند، و به گروه دیگر گفته شد که اگر بعد از یک مدت زمان معین هنوزهم ناخوش بودند به کلینیک برگشته و نسخه بگیرند.


برای بیشتر عفونت های تنفسی نباید از آنتی بیوتیک ها استفاده شود زیرا معمولا بهبود چشمگیری در علائم حاصل نمی شود. آنتی بیوتیک می تواند مدت زمان سرفه را به نصف روز کاهش دهد اما خود  دارو می تواند باعث ایجاد حالت تهوع، اسهال و کهیر یا حساسیت پوستی شود، بنابراین درعفونت های تنفسی استفاده از آنتی بیوتیک بیشتر ضرر دارد تا فایده.


به گفته مک کالو پزشکان و بیماران ممکن است به راحتی نتوانند عدم استفاده از آنتی بیوتیک را بپذیرند، بنابراین تاخیردر استفاده از نسخه، توافقی است بین حذف کامل آنتی بیوتیک و استفاده ی بلافاصله ازآن. او می گوید این به دکترها و عموم مردم بستگی دارد که انتخاب کنند که  تاخیر در استفاده از آنتی بیوتیک برای سلامت آنها بهتر است.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ