اگر در کاهش وزن تان موفق نیستید، ایراد از رژیم لاغری شماست نه شما!!
سال ها فکر می کردیم مردم به دلیل اینکه رژیم لاغری خود را رعایت نمی کنند، لاغر نمی شوند و در کاهش وزن موفق نیستند اما مطالعات جدید نشان می دهد که هر فرد نیازمند رژیم لاغری منحصر و یونیک خود است.

غداهای سالم هم می تواند موجب افزایش وزن شما شود

همه ما می دانیم که مسلما غذاها بیش از سایر عوامل در بالا بردن قند خون نقش دارند– خوردن مداوم غذاهای ناسالم می تواند منجر به مقاومت انسولین، دیابت نوع 2 و چاقی شود. اخیراً مطالعه ای نشان داده که همه اینها اشتباه است و یک برنامه غذایی سالم نیز می تواند راهی برای افزایش وزن باشد.


زمانی که محققان از یک نوع غذا برای تغذیه افراد مختلف استفاده کردند، واکنش قند خون در آنها را بسیار متفاوت مشاهده نمودند. مثلا یکی از خانم های دارای قند خون بالا در این تحقیق، مقدار زیادی گوجه فرنگی (که پایین آورنده شاخص قند خون است) مصرف کرده بود اما آزمایشات نشان داد که میزان قند خون وی بعد از خوردن گوجه فرنگی به سرعت بالا رفته است. بیمار دیگری هر روز بستنی می خورد اما میزان قند خون او حتی به شاخص افزایش قند خونی که پیش بینی شده بود، نزدیک هم نشد.


محققان دریافتند که واکنش بدن به غذاها، به عواملی همچون شاخص توده بدن، باکتری های روده و آنچه که خورده می شود، بستگی دارد. آنها با ادغام 137 فاکتور موفق شدند که به  هر یک از شرکت کنندگان این آزمایش، که قند خونشان بالا نرفته بود، یک برنامه غذایی شخصی و مجزا بدهند. بطور تعجب آوری، بعضی از این برنامه های غذایی حتی شامل شکلات، بستنی و دیگر مواد غذایی که معمولا میزان قند خون را به شدت افزایش می دهد، می شد. بعبارت دیگر، وقتی صحبت از برنامه غذایی می شود، یک برنامه ی مشخص، مناسب همه افراد نیست.


بنابراین چگونه می توان یک برنامه غذایی شخصی داشت؟

 در اینجا به برخی از قوانین جمع آوری شده از تحقیقات می پردازیم:


چربی واکنش بدن به غذاها را افزایش می دهد

محاسبه شاخص قند خون هر غذا منحصر به خودش می باشد و این یک مشکل است. گذشته از داشتن یک موز بعنوان میان وعده یا ماست یخ زده در ساعت 9 شب، بیشتر غذاهایی که می خورید با چیز دیگری جفت می شوند. مثلا  سبزیجات و حموس، ماست یونانی و زغال اخته. نسبت چربی به کربوهیدرات غذا باعث می شود یک تفاوت بزرگ در شاخص قند خون ایجاد شود. محقق إرن سگال می گوید همانطور که  این نسبت بیشتر می شود، مثلا وقتی سطح نان را با کره می پوشانید، معمولا تاثیر مفیدی در واکنش  قند خون می بینیم. البته این موضوع از شخصی به شخص دیگر متفاوت است.

 

سن و BMI یا شاخص توده بدن (Body Mass Index)

اگر شما یک فرد خوش اندام 70 کیلویی هستید، احتمالا نسبت به یک فرد چاق، در مقابل خوردن یک پیتزا، میزان قند خون تان، کمتر افزایش می یابد. اگر شما و پدرتان هر دو اندام مشابه و خوش فرمی  دارید، ممکن است بدن شما واکنش  قند خونی متفاوتی به یک غذای یکسان داشته باشد. این تحقیقات با سن افراد، BMI بالا و عوامل خطرناک دیگری که موجب چاقی، دیابت و مرگ زود رس بر اثر قند خون بالا می شود، مرتبط است.


نقش باکتری های روده

سلامت و تفاوت میکروبیوم روده (یا ریزاندامگان همزیست، رابطهٔ همزیستی با جانور میزبان دارند. این به این معنی است که این ریزاندامه‌ها هم می‌توانند همسفره باشند، هم بیماری‌زا. بزرگترین میکروبیوم بدن انسان، میکروبیوم دستگاه گوارش تحتانی و بطور خاص روده بزرگ می باشد.) شما تعیین می کند که شما چه بخورید.و توانایی این باکتری ها در فرایند هضم غذا تعیین کننده است.چرا که میکروبیوم هر فرد منحصر به اوست.و بدن دو فرد متفاوت نسبت به غذایی یکسان واکنش های متفاوت دارد.اما شما می توانید تیریک بزنید. اگر در برنامه غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید، میکروبیوم شما نیز تغییر خواهد کرد همانطور که واکنش بدنتان به غذاهای مختلف تغییر خواهد کرد.


چاقی، دیابت و رژیم غذایی

سگال می گوید سال ها فکر می کردیم مردم به دلیل اینکه مشاوره های برنامه غذایی ما را دنبال نمی کنند دچار چاقی یا دیابت می شوند. ولی بر اساس این تحقیق، ممکن است افراد واقعا به آن عمل کنند اما توصیه ما نامناسب بوده باشد. مثل خانمی که گوجه فرنگی مصرف کرده بود. او فکر می کرد گوجه فرنگی مفید است زیرا در بیشتر افراد، قند خون را بالا نمی برد، اما در مورد خود او نتیجه بدی در پی داشت. بنابراین اگر یک برنامه غذایی خاص برای شما موثر واقع نشد، ممکن است ایراد از آن برنامه باشد نه از شما.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ