اگر چای را برای کاهش وزن و خواص درمانی آن می نوشید, به دم کردنش توجه کنید!
نتایج تحقیقات از برخی قابلیت های انواع چای به خصوص چای سبز و سفید مانند کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها پشتیبانی می کند. چای در درمان دیابت، عوارض مربوط به بیماری آلزایمر، کاهش خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی و عروقی موثر است. چای حتی می تواند در کاهش وزن شما موثر باشد.

دم کردن صحیح چای سبز, چای سیاه و چای سفید

تحقیقات نشان می دهد که، چای یکی از سالم ترین نوشیدنی ها است. اما فقط به خاطر اینکه نتیجه تحقیقات در یک آزمایشگاه تاثیر مفید یک ماده غذایی را  نشان می دهد، لزوما به این معنی نیست که وقتی شما آن را می خورید و یا می نوشید از مزایای آن بهره مند می شوید. این بار می خواهیم در مورد یک نوشیدنی محبوب صحبت کنیم. آنچه شما می خوانید در مجله علوم و صنایع غذایی منتشر شده است. دمای آبی که استفاده می کنید و زمانی که برای دم کشیدن چای صرف می کنید، تاثیر زیادی در حفظ عملکرد آنتی اکسیدانی چای دارند.

اول مزایا: نتایج تحقیقات از برخی قابلیت های انواع چای به خصوص چای سبز و سفید (چای سفید نوعی چای است که از جوانه ها و گلبرگهای تازه گیاه چای به دست می آید. برای جلوگیری از اکسایش ،این گلبرگهای تازه را در نور طبیعی آفتاب خشک کرده و سپس مراحل بعدی تهیه چای را طی می کنند. نام گذاری چای سفید بدین نام ناشی از پرزهای سفید نقره ای جوانه های نشکفته گیاه چای است که به آن ظاهری سفید می دهد، هر چند دم کرده آن به رنگ زرد کم رنگ است.)، مانند کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها پشتیبانی می کند. چای در درمان دیابت، عوارض مربوط به بیماری آلزایمر، کاهش خطر سکته مغزی و بیماری های قلبی و عروقی موثر است. چای حتی می تواند در کاهش وزن شما موثر باشد.

اما همین تحقیقات نشان می دهد که، نحوه آماده سازی یا دم کردن چای که باعث این تاثیرات مثبت می شود، کمی نامعلوم است. برای کمک به رفع این ابهام، جهت حفظ ویژگی آنتی اکسیدانی چای، تحقیقات گسترده ای بر روی دو برند معتبر انواع چای ( سفید، سیاه و سبز) انجام شده است. برای اندازه گرفتن فلاونوئیدها (رنگدانه)، پلی‌فنل‌ها (نول به طور معمول قابل انحلال در آب می‌باشد و خاصیت اسیدی ضعیفی دارد .فنول به عنوان یک گند زدا استفاده می شود.)، کاهش قدرت آنتی اکسیدانی آهن، فعالیت مهار کردن رادیکال های آزاد در کوتاه مدت، اجزایی که آب را بسیار سلامت می سازند، هر دو برندها سرد و داغ آماده شدند.


چای سبز از حداقل ساقه گیاه تهیه می شود، و بیشتر از جوانه‌ها و گلبرگهای تازه گیاه چای به دست می‌آید، این ویژگی باعث افزایش آنتی اکسیدان می شود. لازم به ذکر است، چای سیاه حداقل آنتی اکسیدان را دارد.


برای اینکه بیشترین میزان ممکن از آنتی اکسیدان را در فنجان چای خود حفظ کنید. به توصیه های زیر برای تهیه چای توجه کنید:

چای سبز

تحقیقات نشان می دهد، زمان و دما در آماده سازی چای دو مسئله مهم هستند. برای فلاونوئیدها تفاوت ندارد،اگر در آب سرد برای 5 دقیقه و یا دو ساعت غوطه ور بماند، بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را در خود نگه می دارد. بیشترین مزایای چای سبز در این روش از تهیه گزارش شده است: در آب سرد 2 ساعت و در آب داغ 5 دقیقه دم بکشد.
نکته: برای استفاده از بالاترین میزان آنتی اکسیدان چای سبز، آن را با آب سرد بنوشید.



چای سفید

این نوع چای بیشتر تحت تاثیر زمان است، نه دما. و بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را از طریق دم کردن در آب داغ به مدت طولانی حفظ می کند، یا به عبارت دیگر با غوطه ور شدن به مدت 2 ساعت در آب داغ.
نکته: اجازه دهید چای سفید شما مدت بیشتری دم بکشد.


چای سیاه

برخلاف چای سفید، چای سیاه هرچه بیشتر در آب داغ باقی می ماند، بیشتر آنتی اکسیدان از دست می دهد.
نکته: چای سیاه را با آب داغ آماده سازید، اما نه به مدت طولانی.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ