چگونه صندلی ماشینم را تنظیم کنم تا کمردرد نگیرم؟
در یک تحقیق اخیر بیش از 50 درصد افرادی که اظهار داشتند برای رسیدن به محل کار خود مرتباً رانندگی می کنند، در اثر نشستن روی صندلی ماشین از کمردرد شکایت داشتند.

پشتی صندلی و زاویه آن را تنظیم کنید تا کمردرد نگیرید

فکر می کنید صندلی محل کارتان بد است؟ پس نظرتان در مورد صندلی ماشین با آن مهندسی افتضاح که مدت طولانی روی آن نشسته اید چیست؟ صندلی زیاد خوابیده، فاصله زیاد تا پدالها، خط دید خیلی پایین یا تمام اشکالات بسیار متداول صندلی، می تواند دردهای  مزمن خصوصاً برای افرادیکه با اتومبیل به محل کار خود رفت و آمد می کنند، را به همراه داشته باشد. در یک تحقیق اخیر بیش از 50 درصد افرادی که اظهار داشتند برای رسیدن به محل کار خود مرتباً رانندگی می کنند، از ناراحتی کمر شکایت داشتند.

مارگارت هانسون (Margaret Hanson) متخصص ارگونومی در شرکت مشاوره ورکز اوت (WorksOut )در انگلستان  می گوید، نشستن نادرست و قرار گیری نامناسب  فرمان احتمالاً موجب ایجاد حالت خمیده، نافرم و بدون تکیه گاه کمر شده و می تواند منجر به ایجاد ناراحتی در فرد شود. اما اصلاح آن مشکل نیست. در اینجا به شما می گوییم چگونه این کار را انجام دهید.

 

اصول اولیه صندلی را رعایت کنید

برای شروع، صندلی باید از لگن و ران شما پهن تر باشد. باید طول آن به اندازه ای باشد که عضلات همسترینگ (عضلات پشت ران) شما را حمایت کند، اما نباید به انداز ای کشیده باشد که موجب فشار به پشت زانوها در هنگام رانندگی شود. اگر می توانید طول صندلی را تنظیم کنید، شرکت ریکارو (RECARO) ( گروه تولیدی کارخانجات میشگان، تولید کننده صندلیهای ماشین مسابقه فوق سبک با عملکرد بالا و همچنین تولید کننده صندلی برای برخی برندهای لوکس اتومبیل) پیشنهاد می کند، بین لبه جلویی صندلی و قسمت خالی زانوی شما  به اندازه 2 تا 3 انگشت فاصله باشد.

 

مطمئن شوید همه چیز در دسترس است

باید قادر باشید بدون ایجاد کشش در بدن به پدالها و کنترلهای دستی (مثل ترمزدستی) دسترسی داشته باشد. داشتن فرمان، خیلی دورتر از یک حالت راحت رانندگی می تواند منجر به ناراحتی شانه و قسمت فوقانی کمر شود، در حالیکه اگر فرمان خیلی نزدیک به شما هم باشد، داخل شدن و خارج شدن از وسیله نقلیه را مشکل خواهد کرد. همچنین باید قادر باشید تا پنل ابزار و ساعت را در هنگام رانندگی بدون تغییر حالت مشاهده کنید. ارتفاع صندلی را به سمت بالا یا پائین طوری تنظیم کنید که، این کارها برایتان مقدور باشد.

 

به پشتی صندلی توجه کنید

پشتی صندلی باید طول ستون مهره ها را در برداشته باشد و نباید از شانه های شما بالاتر بیاید یا مانع دید عقب بشود. بهترین حالت برای پیشگیری از کمر درد استفاده از ماشین هایی است که، پشتی قابل تنظیم دارند.شما می توانید میزان آن را افزایش یا کاهش دهید تا قسمت کوچک کمر شما را پوشش دهد و ارتفاع آن را طوری تنظیم کنید که، قسمتی از کمر شما که بیشترین قوس را دارد حمایت کند.اگر ماشین شما این ویژگی قابل تنظیم را ندارد، می توانید به جای آن از یک کوسن کوچک یا یک حوله دست و صورت تا شده برای گودی کمرتان استفاده کنید.

 

فاصله پدالها را اندازه بگیرید

برای اینکه حالت ایده ال فاصله جلو یا عقب صندلی خود را پیدا کنید، به این راهنمایی تیم کارشناسان صندلی شرکت ریکارو توجه کنید. باسن خود را تا جایی که امکان دارد، در انتهای صندلی بگذارید. در این حالت زانوهای شما در حال فشار کامل بر روی پدالها باید اندکی خمیده باشند.

 

زاویه صندلی را تنظیم کنید

زاویه پشتی صندلی را طوری تنظیم کنید که، در حالیکه هر دو دست شما روی فرمان قرار دارد، آرنجها کمی خم باشند و شما قادر به نگه داشتن فرمان حتی درحالت چرخش آن نیز باشد. درجه راحتی خمیدگی صندلی به فرد و ارتفاع صندلی بستگی دارد. عموماً زاویه بین رانها و بدن باید 110 درجه باشد، که احتمالاً برای بسیاری از رانندگان مناسب است. خم شدن زیاد به عقب باعث می شود، برای جلو نگه داشتن سر مجبور به کشش گردن شوید.

 

تنظیم کردن پشت سری صندلی

طبق نظر شرکت ریکارو پشت سری صندلی باید به گونه ای تنظیم شود که، بالاترین لبه آن با بالای سر شما همسطح باشد. طوری آن را تنظیم کنید که، 2 سانتی متر از پشت سر شما فاصله داشته باشد. اگر محل قرار گرفتن پشت سری صندلی خیلی پایین باشد، در هنگام وقوع تصادف از عقب یا جلو خطر جدی برای شما بوجود می آید برای اینکه به اندازه کافی سر را مهار نمی کند.

 

بنابراین اگر قصد خرید اتومبییل جدیدی را دارید، این نکات را از محققان ارگونومی دانشگاه لف باروی لندن (Loughborough University) به خاطر داشته باشید:

 آیا صندلی تنظیم کننده زاویه مجزا دارد؟

آیا صندلی تنظیم کننده ارتفاع مجزا دارد؟

آیا پشتی صندلی با شانه های شما همتراز است؟

آیا کمر شما بدون وجود فاصله و یا نقطه فشاری حمایت می شود؟

آیا عمق صندلی باعث فشار به ماهیچه های ساق پا یا پشت زانوهای شما می شود؟

آیا ارتفاع پشتی سر تا بالای سر شما را پوشش می دهد؟

آیا موقعیت پشتی سر به محل قرار گیری سر شما نزدیک است؟

آیا فرمان قابلیت تنظیم به سمت بالا، پائین، داخل و بیرون را دارد؟

آیا جای استراحت پای چپ وجود دارد؟ 



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ