ماهی قرمزهای امسال هم بیماری زا هستند؟
ماهی قرمز به عنوان زینت‌بخش سفره نوروزی، نمادی از شادابی و پویایی است که در سفره هفت سین ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد که به گفته مسئولان سازمان دامپزشکی، امسال هیچ بیماری مشترکی در مراکز تکثیر و پرورش ماهی قرمز مشاهده نشده.

گرچه ماهی قرمز برگرفته از فرهنگ چینی است، اما ایرانی‌ها سال‌هاست که این آبزی را در سفره‌های هفت‌سین خود می‌گذارند و سال نو را با آن آغاز می‌کنند که البته نگهداری بهداشتی ماهی قرمز به عنوان سالم‌ترین موجود در میان حیوانات خانگی راه و روش اصولی دارد که به گفته امرالله قاجاری مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی، اگر ماهیان قرمز در شرایط معمولی و مناسب از نظر بهداشتی نگهداری شوند ۶ تا ۸ سال عمر می‌کنند.

او در این باره گفت: ماهی قرمز موجودی است که انسان‌ها به نگهداری آن علاقه دارند و به ویژه آن را در ایام عید خریداری می‌کنند. این گونه آبزی یکی از سالم‌ترین موجوداتی است که از نظر سلامت، قابلیت نگهداری دارد چراکه کمترین بیماری مشترک بین انسان و این موجود آبزی وجود دارد و امسال هیچ بیماری مشترکی در مراکز تکثیر و پرورش ماهی قرمز مشاهده نشده است.


شرایط نگهداری مطلوب ماهی قرمز

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی درباره روش نگهداری ماهی قرمز گفت: دمای نگهداری آب ماهی قرمز نباید بیشتر از 25 درجه باشد، چراکه این موجود تحمل دمای بالا و نور آفتاب را ندارد و به زودی تلف می‌شود.

قاجاری با بیان اینکه ظروف نگهداری ماهیان قرمز نباید سربسته یا با دریچه‌های تنگ و باریک باشد، گفت: از آنجا که ماهی قرمز به سطح اکسیژن بالایی برای تنفس و ادامه حیات نیاز دارد توصیه می‌شود مردم از ظروفی که پارچی یا کوزه‌ای شکل هستند استفاده نکنند و ماهی قرمز را در ظروف با دریچه بازتر نگهداری کنند. همچنین میزان آبی که برای این ماهی در نظر گرفته می‌شود باید نسبت به اندازه ماهی تغییر کند؛ به‌گونه‌ای که به ازای هر سانتی‌متر طول ماهی قرمز یک لیتر آب نیاز است و تقریبا یک ماهی قرمز به اندازه معمولی (دو تا سه سانتی‌متری) به دو تا دو و نیم لیتر آب نیاز دارد و اگر مردم از آب شهری برای ماهی استفاده می‌کنند باید ابتدا آن را 24 ساعت بدون ماهی نگهداری کنند.

او گفت: برای تغذیه این ماهی حداکثر روزی یک وعده غذا آن هم به اندازه لازم کفایت می‌کند و اگر بیش از اندازه غذا به ماهی داده شود و در تنگ ماهی ته‌نشین شود باعث بروز بیماری‌های قارچی برای این نوع آبزی می‌شود.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی تأکید کرد: ماهی قرمز وسیله اسباب‌بازی کودکان نیست و به والدین توصیه می‌شود حتی‌الامکان از دست زدن کودکان به ماهی خودداری کنند، چراکه باعث ریختن فلس‌های ماهی و بروز بیماری می‌شود.

قاجاری اعلام کرد: ماهی قرمز اگر در شرایط معمولی از نظر بهداشتی نگهداری شود شش تا هشت سال عمر می‌کند و مردم به جای دور انداختن آن می توانند آن را در خانه خود نگهداری کنند و یا آنها را به مراکزی که شهرداری‌ها مانند پارک‌های آبی معرفی می‌کنند تحویل دهند و به طور جد از رهاسازی ماهی در منابع آبی مانند رودخانه خودداری کنند.

او در پایان گفت: هنگامی که ماهی تلف می‌شود مانند دیگر انواع آبزیان رهاسازی آنها در معابر عمومی درست نیست و از مردم می‌خواهیم آنها را در عمق 20 سانتی‌متری و به روش معمولی دفن کنند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir