چرا به افراد مسن توصیه می شود روزانه آسپرین مصرف کنند؟
به افرادی که در دهه پنجاه عمر خود زندگی می‌کنند، توصیه می شود، روزانه دوز پایینی از آسپرین (81 میلی‌گرم) را مصرف کنند.

فواید مصرف روزانه آسپرین در افراد مسن

در پژوهشی که در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است، محققان کارگروه خدمات پیشگیری آمریکا توصیه کرده‌اند، افرادی که در دهه پنجاه عمر خود زندگی می‌کنند و در معرض خطر بیماری قلبی عروقی قرار دارند، باید روزانه دوز پایینی از آسپرین (81 میلی‌گرم) را، برای کاهش خطر سرطان روده، و بیماری قلبی عروقی مصرف کنند.

البته، استفاده از دوز پایین آسپرین، باید تحت نظر پزشک و بر اساس اولویت‌های مورد نظر پزشک و سلامت کلی شخص انجام شود، چراکه خطر خونریزی و بعضی عوارض جانبی، ممکن است با مصرف آسپرین افزایش پیدا کند.افراد 50 تا 69 ساله، در خطر بالایی برای بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند، و استفاده از آسپرین، می‌تواند مانع از بروز حملات قلبی، و سکته مغزی و سرطان روده بزرگ شود.

به گفته محققان، این نخستین بار نیست که در مورد نقش آسپرین صحبت می‌شود، اما برای اولین بار است، که تأثیر آسپرین در دو بیماری قلبی عروقی و سرطان روده، در کنار هم ذکر شده است. آسپرین، یکی از پرطرفدارترین داروها در دنیاست. هر سال 50 هزار میلیون قرص آسپرین در جهان مصرف می‌شود. استیل‌ سالیسیلیک اسید که بیشتر با نام تجاری آن آسپیرین شناخته می‌شود، یک داروی ضد التهاب، غیراستروئیدی است که معمولاً به عنوان ضد درد و تب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مصرف این دارو در مواردی نیز منع پزشکی دارد، یا لازم است با احتیاط صورت گیرد، که از جمله آنها در موارد وجود زخم معده، یا اختلالات انعقادی خونریزی دهنده بیماران مبتلا به بیماری‌های تنفسی، همچون آسم یا بیماری‌های کلیوی، پولیپ بینی، در کودکان مبتلا به آنفولانزا، آبله مرغان و فاویسم، می باشد.

همچنین در موارد مصرف طولانی مدت دارو در بیماری ها، مانند آرتریت روماتوئید و پروفیلاکسی بیماری‌های قلبی عروقی، مصرف این دارو به علت افزایش احتمال خونریزی شدید، ناشی از اثر مهار تجمع پلاکتی آسپرین، حداقل یک هفته قبل از انجام عمل جراحی باید قطع شودخونریزی سفیدی چشم به ویژه پس از عمل چشم و بعد از قطع مصرف دارو تا یک هفته هم ممکن است، ادامه داشته باشد.


بیشتر بدانید : مزایای مصرف آسپیرین در بارداری



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir