این داروی سرماخوردگی احتمال آلزایمر را افزایش می دهد!
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که یکی از خانواده داروهای سرماخوردگی موسوم به «آنتی کلونرژیک» ممکن است منجر به اختلال شناختی و زوال عقل شود.

تاثیر داروهای آنتی کلونرژیک

طبق نتایج تحقیقات اخیر، گروهی از داروها که در درمان بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، افسردگی، حساسیت‌ها و سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، عوارضی را به دنبال دارد که منجر به اختلال شناختی می‌شود.

داروهای «آنتی کلونرژیک» از عملکرد طبیعی انتقال‌دهنده‌های عصبی «استیل کولین» جلوگیری می‌کنند و از این رو قادرند تا حد قابل ملاحظه‌ای علائم بیماری‌های مجاری ادراری، تنفسی و معده‌ای- روده‌ای را کاهش دهند.

محققان مرکز بیماری آلزایمر «ایندیانا» واقع در مدرسه پزشکی دانشگاه «ایندیانا» با مطالعه اسکن مغزی گرفته شده از ۴۵۱ نفر با میانگین سنی ۷۵ سال و ارتباط آن با نتایج به دست آمده از آزمایش‌های عملکردهای شناختی، توانستند اثرات داروهای «آنتی کلونرژیک» را شناسایی کنند.

حدود ۶۰ نفر از افراد شرکت‌کننده در طول مدت تحقیق، حداقل یک ماه از این دارو مصرف کرده بودند و البته هیچ‌گونه علامتی از زوال عقل یا آلزایمر در هیچ کدام از شرکت‌کنندگان مشاهده نشد. محققان دریافتند در افرادی که از این داروها استفاده می‌کنند، ضخامت و حجم مغز در مناطقی که مرتبط به عملکرد شناختی است، به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همچنین میزان پردازش گلوکز در مناطقی از مغز که مرتبط با شروع آلزایمر بود، در گروهی که از این داروها مصرف کرده بودند، مشاهده شد.

اما با وجود این، محققان اعلام کرده‌اند که مزایای این قبیل داروها به مراتب از ضررهای آن و احتمال بروز مشکلات شناختی و آلزایمر بیشتر است.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.com