ماکارونی حاوی ویتامین‌های گروه B است و از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن و روی بسیار غنی است و در آن كلسیم و فسفر نیز وجود دارد.
 

خبرگزاری فارس: یك متخصص تغذیه گفت: ماكارونی به دلیل داشتن ویتامین‌های گروه B موجب آرامش بدن می‌شود و اثرات مثبتی بر روان افراد می‌گذارد.

مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: ارزش تغذیه‌ای ماكارونی در اصل وابسته به آردی است كه در تهیه آن استفاده می‌شود. این ماده غذایی غنی از نشاسته است. از نظر عناصر معدنی به خصوص آهن و روی بسیار غنی است. 100گرم ماكارونی معادل 100 گرم گندم، 250 كالری دارد.

وی گفت: كیفیت آرد مصرفی در بالا بردن كیفیت ماكارونی بسیار حائز اهمیت است. بسیاری از املاح و ویتامین‌ها در فرآیند تولید ماكارونی از دست می‌رود و با غنی كردن آرد ماكارونی میزان املاح از دست رفته جبران می‌شود.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: در زمان پخت ماكارونی اتفاق‌هایی رخ می‌دهد كه سبب بالا رفتن قند خون اندیس گلایسمی می‌شود. بالا رفتن اندیس گلایسمی نشانه بالا رفتن قند خون است. بنابراین ماكارونی برای بیماران دیابتی مناسب نیست.

صفوی گفت: در ماكارونی املاحی مانند روی، كلسیم و فسفر وجود دارد. برای تهیه ماكارونی باید از آرد با كیفیت بالا استفاده كرد. ماكارونی حاوی ویتامین‌های گروه B كه موجب آرامش بدن، تسكین دهنده و بر روان افراد اثر مثبت دارد. به دلیل داشتن كلسیم و «روی» می‌تواند برای كسانی كه كم‌خون هستند، مفید باشد. كسانی كه مشكلات كمبود روی دارند نیز می‌توانند از این غذا استفاده كنند.
وی افزود: «روی» موجود در ماكارونی می‌تواند برای كودكان و نوجوانان بسیار مناسب باشد و موجب شادابی و سلامت آن‌ها می‌شود. در تهیه ماكارونی باید از روغن‌های سرخ كردنی استفاده شود.
این متخصص تغذیه همچنین گفت: مردم ایران 15 گرم نمك در روز استفاده می‌كنند كه موجب بالا رفتن سدیم خون می‌شود. نمك را باید بسیار كم مصرف كنند و به طور معمول باید در روز 5 گرم نمك مصرف كرد بنابراین مردم ایران 3 برابر نیاز بدنشان نمك مصرف می‌كنند
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
استفاده از علائم چراغ راهنمایی روی مواد غذایی!؟
نکاتی توصیه شده برای سلامتی شما
بدترین و بهترین غذاها
بی‌ضررترین و ارزانترین درمان چربی و قند خون بالا!؟
 برای غذاهای سالم برنامه‌ریزی کنید