شکلات‌های کیندر حاوی مواد سرطان‌زا است؟!
مسئله سرطان‌زا بودن شکلات‌های کیندر، از پرطرفدارترین برندهای شکلات در رسانه‌ها به موضوع داغ خبری مبدل شده است، از همین رو موضوع را از سازمان غذا و دارو جویا شدیم.

 شکلات کیندر Kinder و محصولات شرکت فررو Ferreroمجوز دارد؟

یک موسسه تحقیقاتی در آلمان چندی پیش خواستار انحلال خط تولید شکلات‌های معروف کیندر و برچیدن فوری این محصولات از بازار شده بود. کارشناسان این موسسه پس از انجام آزمایش‌های گسترده در مورد سلامت محصولات شرکت فررو (Ferrero) متوجه شدند شکلات‌های کیندر حاوی مواد سرطان‌زا است.

پژوهشکده "فود واچ" (Foodwatch) در گزارشی عنوان کرد که در شکلات‌های کیندر "هیدروکربن‌های آروماتیک روغن معدنی" موسوم به MOAH وجود دارد. هیدروکربن آروماتیک ماده‌ای است که در فرآیند تصفیه روغن به عنوان محصولی جانبی تشکیل شده و همواره از سوی کارشناسان به عنوان یکی از عوامل احتمالی سرطان مطرح شده است.

موسسه پژوهشی چندی پیش در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «ما از قبل به این شرکت در خصوص خطرات مصرف محصولاتشان هشدار داده و برچیده شدن تولید شکلات‌های کیندر را در دستور کار قرار دادیم».

"یوهانس هیگ"، سخنگوی موسسه "فود واچ" در این خصوص اظهار داشت: «شرکت فررو به جای این‌که تلاش کند عرضه شکلات‌های کیندر به بازار را متوقف کند، از اهرم‌های قانونی برای پیشبرد اهدافش استفاده کرده است».

این در حالی است که سخنگوی شرکت فررو در گزارشی گفت:‌ «روغن معدنی و مشتقات آن تقریباً در هر کارخانه و محصول غذایی یافت می‌شوند.»

سخنگوی شرکت فررو ادامه داد: «متخصصان ما در بخش تحقیق و توسعه به دنبال روشی برای کاهش هیدروکربن‌های آروماتیک بوده و هیچ‌گونه تخطی نسبت به قوانین امور تغذیه صورت نگرفته است».

گفته می‌شود، مواد سمی سرطان‌زا احتمالاً از طریق جوهر موجود در بسته‌بندی‌ها وارد مواد غذایی می‌شود.

با توجه به پرطرفدار بودن شکلات های کیندر و میزان استفاده بالای آن در کشور ما موضوع را از رییس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو جویا شدیم. به گفته حسین رستگار رییس آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو این برند شکلات مجوز های لازم را از سازمان غذا و دارو اخذ کرده و هیچ گزارشی تخلفی از این برند به آزمایشگاه ارائه نشده است.

گفتنی است؛ برای اطمینان بیشتر خبرنگار باشگاه خبرنگاران در آینده نزدیک نمونه ها را به آزمایشگاه مرجع غذا و دارو برده و نتیجه را متعاقبا اعلام می کند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:yjc.ir