هفته جهانی تغذیه با شیر مادر سال 2016
تغذیه با شیر مادر به تنهایی بهترین راه برای فرزند شماست تا شروعی بسیار عالی در زندگی خود داشته باشد. برای ما لازم است تا هر کاری را که در توانمان است برای زنانی که میخواهند فرزند خود را با شیر خود تغذیه کنند در هر جا و هر زمانی که باشد انجام دهیم.

رشد و نمو اولیه دوران کودکی، با تغذیه شیر مادر حاصل می شود

 

bustreo-200w-150h.jpg

فلاویا باسترو Flavia Bustreo، معاونت عمومی مدیر کل سازمان بهداشت جهانی-امور خانواده-سلامت زنان و کودکان

گزارش اول آگوست 2016


تغذیه با شیر مادر به تنهایی بهترین راه برای فرزند شماست تا شروعی بسیار عالی در زندگی خود داشته باشد. برای ما لازم است تا هر کاری را که در توانمان است برای زنانی که میخواهند فرزند خود را با شیر خود تغذیه کنند در هر جا و هر زمانی که باشد انجام دهیم.


مغز یک کودک در سه سال اول زندگی خود دستخوش تغییرات قابل توجهی قرار میگیرد.ارتباطات نورونی از لحاظ سرعت از هر زمان دیگری سریعتر انجام می شوند و توسعه زبانی(کلامی) و ساختار و قابلیت های مغز توسعه می یابد.

به همین دلیل است که منظره تغذیه یک کودک توسط مادرش همیشه به قلب من گرما می بخشد.علاوه بر تامین منبع عالی از عناصر غذائی اولیه، با تغذیه شیر، مادر، برای فرزندش عشق و امنیت را به ارمغان می آورد و همچنین بهترین شروع در زندگی را به فرزندش اعطا می کند.

شواهد محکم و کاملا اثبات شده ای برای اینکه تغذیه فقط با شیر مادر که از تولد شروع می شود به عنوان اساس تغذیه او قرار گیرد وجود دارد. مطالعاتی که در مجله Lancet امسال به تازگی منتشر شده است آنچه که ما مدتهاست بر آن اعتقاد داریم را تائید می کند که تغذیه کودک به تنهائی با شیر مادر برای حداقل 6 ماه اولیه تولد بهترین امکان را برای رشد و نمو در دوران کودکی و نوجوانی (بلوغ) فراهم می کند.

 

شیر مادر, مزیتی برای تمام عمر

همچنین در حال حاضر ما می دانیم که تغذیه صرف با شیر مادر می-تواند مزایایی برای تمام عمر داشته باشد.مقاله مجله Lancet به یک ارتباط روشن و مشخص بین تغذیه کامل با شیر مادر و میزان آی کیو بالا و قدرت یادگیری در مدرسه دست یافته است. محققین دریافته اند که این مسئله منجر به درآمد بیشتر در زندگی – 12 درصد در کشورهای با درآمد بالا، 16 درصد در کشور های با درآمد متوسط و پائین- میشود. متاسفانه کماکان مزایای تغذیه با شیر مادر در بسیاری از نقاط جهان ناشناخته باقی مانده است. فقط یک کودک از هر 5 کودک در کشورهای با درآمد بالا به مدت 12 ماه با شیر مادر تغذیه میشود، در حالی که یک سوم از کودکان با سن 6 ماهه تا دوساله هیچگونه تغذیه ای با شیر مادر در کشور های با درآمد پائین یا متوسط نداشته اند.

این مسئله میلیونها کودک را از شانس داشتن یک بدن و روان توسعه یافته سالم و مناسب محروم میکند و به طور شخصی ممکن است آنها را برای دست یابی به اهداف شخصی و اجتماعی شان باز محدود کند. در مجموع این مسئله تاثیر  بسیاز منفی بر جامعه خواهد داشت.

مطالعات مجله Lancet همچنین تخمین زده اند که حدود 300 بیلیون دلار آمریکا در رشد اقتصادی، هرساله به دلیل عدم فهم ظرفیت روحی کودکانی که در دوران نوزادی به خوبی تغذیه شیر مادر نداشته اند از بین می رود.

 

حمایت زنان برای تغذیه فرزندانشان هرزمان و هر کجا که باشند

تصمیم اینکه چه زمانی و برای چه مدت تغذیه انجام شود کاملا شخصی و به هر مادری بستگی دارد بنابراین ما،به عنوان جوامع، لازم است که نسبت به مزایای تغذیه با شیر مادر آگاهتر شده و هر کاری را که در توانمان است برای زنانی که میخواهند فرزندشان را تغذیه کنند انجام دهیم حال هر زمانی که لازم داشته باشند یا هرجائی که باشند.


سیاست گذاران میتوانند با وضع قوانین حمایتی برای مادرانی که تغذیه فرزندانشان را انجام میدهند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.این مسئله شامل:

-افزایش مرخصی زایمان

-بهبود بخشیدن کیفیت پرستاری در دوران زایمان

-مشاور شیردهی

-مقابله با بازاریابی های زیاد جایگزینهای شیر مادر

به منظور اینکه مادران به توانایی شیر دهی خود اعتماد کنند.


در سازمان بهداشت جهانی، ما در حال همکاری با کشورها هستیم که تا سال 2025 میزان شیردهی در 6 ماه را به میزان 50 درصد برسانیم. برای رسیدن به این میزان حرکت جهانی دفاع از شیر دهی مادران تحت نظارت یونیسف و سازمان بهداشت جهانی با همکاران بین المللی خود در حال تشویق کشورها جهت  عمل به ظوابط جهانی بازاریابی جایگزینهای شیر مادر، تقویت قوانین مرخصی های محل کار و خانواده و بهبود امکان دسترسی به حمایتهای شیردهی مادران در گروههای بهداشتی و امکانات آنها.

 


اقداماتی که به بقا و حیات نوزادان کمک میکند

برنامه "اهداف توسعه ای پایدار"(SDGs) پاسخی است برای دستیابی به توسعه کیفی در دوران اولیه نوزادی برای تمامی پسرها و دختران. این قانون باید شیردهی مادران را نیز شامل شود. برای دستیابی به حمایتهای SDGs، راهبردهای جهانی برای بهداشت زنان، کودکان(نوزادان) و نوجوانان، حمایتها و محافظتهایی را از شیردهی مادر برای 6 ماه را در تمامی حالات توصیه میکند که شامل اقدامات تاثیر گذار و راه حلهای ساده بشردوستانه ای میشود که در بقا و سلامت و رشد مناسب یک کودک تاثیر گذار است.


پائیز امسال، شماره های جدیدی از نشریه Lancet که بر روی رشد و نمو اولیه کودکان تمرکز دارند و توسط سازمان بهداشت جهانی و یونیسف حمایت شده اند منتشر می گردند. ما می دانیم که حدود 200 میلیون کودک در حال حیات، امروزه قادر نخواهند بود که به پتانسیل فیزیکی، روانی و اجتماعی خود دست یابند که این مسئله به دلیل وجود عواملی در بین آنهاست که مانع از نمو اولیه نوزادی آنها به دلیل عدم تغذیه با شیر مادر می گردد.


مجموعه نشریات Lancet راههای بکار گیری دانشهای علمی برای کمک به کودکان جهت دستیابی به بهترین فرم رشد در دوران اولیه زندگیشان، را شناسایی خواهد کرد تغذیه با شیر مادر و عناصر تغذیه ای ضروری جزء کلیدی این مجموعه ها خواهد بود.


ما میدانیم که جهان به اندازه ی کافی برای زنانی که میخواهند تغذیه کودکانشان را انجام دهند پشتیبان نخواهد بود اما ما میتوانیم این روند را تغییر دهیم. حمایت از مادران در هر زمان و مکان اولین گام برای کمک به تمامی کودکان است تا بتوانند به پتانسیلهای بالقوه خود دست یابند.



تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ