روغن پالم در نوتلا
گزارش EFSA اعلام کرده است که روغن پالم بیش از هر روغن دیگری سرطان زاست.تعداد زیادی از خرده فروشان در ایتالیا از قبیل Coop که بزرگترین سوپرمارکت زنجیره ای در این کشور است تمام محصولات حاوی شکلات و فندق از جمله نوتلا را تحریم کرد.

روغن پالم در نوتلا

همانطور که ژانویه های قبل به این اندازه سرد و غمناک نبود(به دلیل حوادث تروریستی در اروپا). حالا شاید حتی قادر به خوردن غذاهای مورد علاقه مان بدون دانستن خطری که برای سلامتی مان دارند نباشیم.

با توجه به اعلام مسئولین اداره ایمنی مواد غذایی اروپا (EFSA) غذاهایی که حاوی روغن پالم (نخل) باشند خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند و به همین دلیل نوتلا تحت فشار و واکنش شدید اذهان عمومی قرار گرفته است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روغن پالم را می شناسید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : روزانه چقدر روغن پالم نوش جان می‌کنید؟

 برای سایر محصولات محبوبی که حاوی روغن پالم هستند از قبیل شکلات کدبری  Cadbury chocolate، بستنی بن و جری Ben & Jerry’s ice cream، مارگارین Clover spread، گزارش های مستقلی تهیه شده است.

گزارش EFSA اعلام کرده است که روغن پالم بیش از هر روغن دیگری سرطان زاست، مشابه گزارشی که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شده بود. تعداد زیادی از خرده فروشان در ایتالیا از قبیل Coop که بزرگترین سوپرمارکت زنجیره ای در این کشور است تمام محصولات حاوی شکلات و فندق که در این گزارش آمده است را تحریم کرد.

nutella_0.jpg

ولی فررو Ferrero، مجموعه تولید کننده نوتلا، بعد از اعلام این گزارش کمپین تبلیغاتی ای راه اندازی کرد که به مردم اطمینان دهد این محصول سالم است.  به گزارش دیلی تلگرام، نوتلا گل سر سبد محصولات این شرکت است و اگر فروشش دچار مشکل شود باعث میشود حدود یک پنجم از فروش آن کاسته شود.

این شرکت اعلام کرده با وجود ترسی که درباره سلامت این محصول وجود دارد ولی به استفاده از روغن پالم در نوتلا ادامه خواهد داد تا کیفیت بافت نرم و یکدست آن را حفظ کند. به گفته فررو Ferrero این روغن برای این که نوتلا بافت نرمی هنگام کشیدن روی نان داشته باشد به آن اضافه میشود و اضافه کردن هیچ روغن دیگری این نتیجه را به دنبال نخواهد داشت.

وینچنزو تاپلا، مدیر خرید فررو Ferrero، در مصاحبه ای با رویترز گفت: " ساخت نوتلا بدون روغن پالم یک جایگزین با سطح پایین تر برای محصول واقعی است و این امر می تواند یک گام به عقب باشد. " 

به گزارش رویترز فررو اشاره نمی کند که روغن پالم یکی از ارزان ترین روغن هاست و اگر قرار باشد نوتلا با روغن دیگری از قبیل آفتابگردان یا کلزا تهیه شود باعث افزایش هزینه تمام شده نوتلا تا 22 میلیون دلار خواهد شد. فررو هنوز در مورد این ارقام اظهار نظری نکرده است.

روغن پالم خطرناک است زیرا اگر بالای 200 درجه سلسیوس یا سانتیگراد حرارت ببیند-فرایندی که در تولید اکثر مواد غذایی انجام میشود-ترکیباتی به نام استرهای  اسید چرب glycidyl fatty acid esters (GE) (چربیهای جامد و روغنهای مایع، استرهایی هستند که از واکنش اسید چرب سنگین و گلسیرین بوجود می‌آیند و گلیسیرید نامیده می‌شوند.) تولید میکند.

به گفته دکتر هلن کناتسن رئیس بخش داخلی EFSA  " شواهد کافی برای این که گلیسیدول یک ژنوتوکسیک genotoxic و کارسینو ژنیک carcinogenic سرطان زاست وجود دارد. و بارها در مورد روغن پالم تحقیق شده بنابراین نمی توانیم ایمنی GE را تضمین نماییم.

 

ژنوتوکسیک: عوامل ژنوتوکسیک، ترکیبات شیمیایی فعال و یا متابولیتهایی می‌باشند که به ماکرومولکولهای سلولی نظیر DNA حمله کرده و سبب القاء جهش در ژنهایی می‌شوند که با سرطان مرتبط هستند، ترکیبات ژنوتوکسیک سبب آسیب دیدن DNA می‌شوند. بطوریکه ترکیباتی که از لحاظ شیمیایی فعال‌تر یا الکتروفیل‌تر هستند به DNA اتصال می‌یابند. این اتصال می‌تواند عامل ایجاد خطاهایی در هنگام نسخه برداریDNA شود.

کارسینو ژنیک: کارسینو ژنیک به هرنوع از مواد، رادیونوکلئید، و یا اثر تابش گفته می‌شود که عامل مستقیم در ایجاد سرطان است. یعنی ماده‌ای که توانایی آسیب رسانی به ژنوم یا اختلال در فرایندهای متابولیکی سلول را داراست.

 

به گزارش ESFA این ترکیبات همچنین میتوانند در سایر روغن های نباتی، مارگارین و غذاهای فرآوری شده یافت شوند و مقدارشان در روغن پالم بسیار بیشتر و به طور بالقوه خطرناک است.

روغن نخل مدتهای زیادی مورد بحث و بررسی بوده است – و نه فقط به خاطر مسائل بهداشتی.بر اساس گزارش سازمان عفو بین الملل در ماه نوامبر برندهای جهانی از قبیل کولگیت پالمولیو Colgate-Palmoliv، کلاگ Kellogg's، نستله Nestlé، پروکتر اند گمبل Procter & Gamble، رکیت بنکیزر Reckitt Benckiser و آنلیور Unilever از روغن پالم در محصولات کودکان استفاده می کنند – که بعضی آنها برای کودکان زیر 8 سال است.

تاثیر مضر آن بر محیط هم کاملا شناخته شده است و باعث جنگل زدایی بیش از حد و از بین رفتن زیستگاه گونه های در معرض خطر انقراض از قبیل اورانگوتان هاست. داستانی غمناک برای رسیدن به مصالح دیگران، ولی شاید زمان آن رسیده باشد که به دنبال یک جایگزین سالم و اخلاقی تر برای ساخت بافت نرم شکلات مورد علاقه مان باشیم.

در اقدامی جدیدتر سخنگوی شرکت فررو بیانیه ای ارسال کرده : " سلامت و ایمنی مصرف کنندگان اولویت اصلی و مطلق برای شرکت فررو است و ما تایید می کنیم که محصولات فررو کاملا ایمن هستند. EFSA ( اداره ایمنی مواد غذایی اروپا ) حضور آلاینده ها را در حجم عظیمی از محصولات و روغن ها آنالیز کرده اند و درصد وجود مواد آلاینده بستگی به میزان مصرف روغن و چربی ای دارد که در محصولات استفاده شده.

به همین دلیل فررو با انتخاب مواد اولیه با کیفیت و فرآیندهای صنعتی خاص آلاینده ها را به سطح محدود رسانده و به طور کامل با پارامترهای تعریف شده EFSA همگام شده است. علاوه بر این تیم های ناظر کیفی ما به طور مدام بر عوامل و تضمین سلامتی محصولات ما برای مصرف کنندگان نظارت دارند.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ