آیا آب و هوا در اندازه و شکل بینی اثر دارد؟
محققان در مطالعات جدید خود به تاثیرات آب و هوا بر اندازه و شکل بینی پی برده‌اند. بر اساس این تحقیقات گروهی از محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان داده شد که آب و هوا در شکل گیرى بینى انسان نقش دارد

عوامل تاثیر گذار بر اندازه و شکل بینی 

 بینی برجسته‌ترین عضو در چهره ما است، این عضو در برخى افراد برجسته‌تر بوده و شکل و فرم آن براى هر کس منحصر به فرد است. 

تنفس و استشمام بو از وظایف این عضو مهم در سیستم تنفسی است که هوا بعد از عبور این عضو به شکل گرم و مرطوب به ریه‌ها مى رسد.  

حفره‌هاى بینى از ورود عفونت به بدن جلوگیرى مى‌کنند، موهای این عضو ذرات بزرگتر و عوامل بیماری‌زایی را که ما استنشاق مى‌کنیم به دام انداخته و از ورود به سیستم تنفسی و بروز بیمارى جلوگیرى مى کنند. 

شکل بینی هر کس به پدر و مادر و اجدادش مرتبط است، اما محققان به دنبال این موضوع بودند که آیا عوامل دیگرى در تغییر شکل بینی تاثیر دارد یا نه؟ 

آرتور تامسون بریتانیایی آناتومیست و انسان شناس مطالعه‌ای را انجام داد که نشان مى‌داد بینى افراد ساکن در مناطق سردسیر نازک و دراز‌تر، مناطق خشک کوتاه‌تر و در مناطق گرم و مرطوب، بزرگ‌تر مى‌شود، با این حال این نظریه به قطعیت ثابت نشده بود. 

در گذشته مشخص نبود که آیا تفاوت شکل بینى در افراد ساکن مناطق مختلف به خاطر پاسخ به فشار هوای منطقه است یا به دلیل یک جهش ژنتیکى بدون هیچ علت مفیدى براى بدن؟ 

برای نخستین بار محققان تصمیم گرفتند تا نظریه تامسون را به کمک تست تصویربردارى سه بعدى از صورت انسان‌هاى زنده بررسی کنند.  

تیم محققان به سرپرستى ارسلان زیدى و مارک شریور مردم غرب آفریقا، خاورمیانه، آسیای جنوبی و اروپای شمالی مورد مطالعه و نتایج تحقیق در مجله plos ژنتیک منتشر شد. 

بر اساس این مطالعه، اندازه سوراخ‌های بینی بر اساس نوع جریان هوا تغییر کرده و در سرما سوراخ‌ها کوچکتر و بینی باریک‌تر و در هوای گرم و مرطوب بینی بزرگ‌تر می‌شود.

بدن افراد با توجه به شرایطی محیط دچار تغییر و تحول شده و ژنتیک نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در طول چند نسل دستخوش تغییرات شده که بر شکل گیری این عضو و تغییر آن تاثیر می‌گذارد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: migna.ir