افرادی که نباید از صندلی های ماساژور استفاده کنند
درست است که صندلی ماساژور حس و حال خاصی دارد و انسان در آن احساس راحتی میکند، اما این صندلی ممکن است برای بعضی از افراد، همراه با مشکلات و مضر باشد

صندلی ماساژور برای چه افرادی ممنوع است؟

افراد سالم میتوانند از صندلی ماساژور استفاده کنند. ولی بیمارانی با مشکلات ارتوپدی، امکان دارد با استفاده از این صندلی ها، عوارضی را برای خودشان بوجود بیاورند.

همه ما با دیدن صندلی های ماساژور راغب به استفاده از این تکنولوژی لوکس و فانتزی می شویم. حس راحت طلبی و غریزه سیری ناپذیری افراد، شرکت های زیادی را به منظور کسب سودآوری بیشتر به تولید محصولات متنوع با خاصیت درمانی متعدد تشویق کرده است اما باید دید تا چه اندازه این تکنولوژی های فریبنده، استاندارد بوده و در درمان بیماری های ناشی از سبک زندگی امروزی موثر واقع می شوند و آیا این محصولات می توانند در آینده جایگزین مناسبی برای داروها و مراکز درمانی شوند؟

 

تاثیر مثبت صندلی های ماساژور در رفع خستگی روزانه

علی اصغر ابدی متخصص و جراح ارتوپد با تاکید بر اینکه صندلی های ماساژور الکترونیکی بیشتر دارای فایده عمومی هستند، تصریح کرد: برای کسانی که مبتلا به بیماری های خاصی نیستند این صندلی ها به ایجاد ریلکسیشن، آرامش و توانبخشی کمک شایانی می کند، اما وقتی بحث ماساژ به عنوان تراپی و درمان مطرح می شود منظور از آن بخشی از فیزیوتراپی هست که احتیاج به تجویز توسط یک پزشک دارد.

محمد علی فخاریان متخصص ارتوپد عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد: افراد برای رفع خستگی روزمره و کمر درد های ناشی از کار زیاد به عنوان یک ماساژور خفیف می توانند از این صندلی ها استفاده کنند.

 

استفاده از صندلی های ماساژور در چه کسانی ممنوع است؟

فخاریان ابراز داشت: این صندلی ها مطلقا ارزش درمانی برای بیماری های ارتوپدی ندارد، اما در مورد بیمارانی که از کمر درد های با منشاء مشکلات عضلانی مثل ضعف و گرفتگی عضلات رنج می برند، به عنوان کاهش دهنده این علائم و ایجاد احساس راحتی در فرد، کمک کننده است.

ابدی تصریح کرد: استفاده خودسرانه صندلی های ماساژور در بیماران ارتوپدی ممکن است عوارض در پی داشته باشد، اما در افراد سالم برای ریلکسیشن و توانبخشی قابل توصیه است.

 

صندلی های ماساژور ارزش درمانی ندارند

فخاریان با تاکید بر اینکه صندلی های ماساژور هیچ گونه ارزش درمانی ندارند، اظهار داشت: در هیچ یک از کتاب ها و مراجع علمی ارتوپدی به عنوان درمانگر کمردرد از این صندلی ها اسم برده نشده و موثر بودن و اثر درمانی آنها هنوز ثابت نشده است.

وی افزود: صندلی های ماساژوری که در سطح پایین و ملایم ماساژ را انجام می دهند در افراد سالم مضراتی ندارند و منفعتشان در حد تسکین درد های عضلانی است.

ابدی بیان کرد: از این صندلی ها برای درمان کمر درد یا دیسک از سوی پزشکان پیشنهاد نمی شود بلکه در صورت تجویز پزشک به عنوان تراپی می توان از این صندلی ها در مراکز فیزیوتراپی استفاده کرد.

 

سودآوری وجه بارز تکنولوژی های درمانی

ابدی با تاکید بر اینکه استفاده تبلیغاتی از داروها و تکنولوژهای درمانی معنا ندارد، بیان کرد: اولین مسئله مطرح در تجارت سودآوری است و در چنین اختراعاتی هدف اصلی ایجاد رفاه برای بشر نیست. به طور کلی بخش بیزینس این تکنولوژی ها پر رنگ تر است و متاسفانه در جامعه جهانی سودآوری حرف اول را می زند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hidoctor.ir