دلایل خواب آلودگی و بی حالی در فصل بهار
یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه خواب آلودگی برخی افراد در این فصل امری طبیعی است و نیاز به درمان ندارد، عنوان کرد: افراد در فصل بهار به دلیل تغییراتی که در غده هیپوتالاموس آنها رخ می‌دهد، دچار خواب آلودگی می‌شوند

دکتر سعید قزوینیان، متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه در فصل بهار برخی افراد دچار خواب آلودگی می‌شوند، اظهار کرد: خواب آلودگی در فصل بهار علل مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به تغییر میزان نور خورشید، دما، رطوبت، تغذیه، فعالیت و ... اشاره کرد.

وی افزود: برخی از پژوهشگران کاهش ویتامین C را از دیگر علت‌های خواب آلودگی در فصل بهار می‌دانند و معتقد هستند که افراد در فصل زمستان به واسطه مصرف مرکبات میزان بالایی ویتامین C دریافت می‌کنند که این میزان در فصل بهار کاهش می‌یابد و این عامل بر غده هیپوتالاموس تاثیر می‌گذارد و فرد احساس خواب آلودگی می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: به افراد توصیه می‌شود برای مقابله با خواب آلودگی در فصل بهار از یک الگوی مناسب خواب پیروی کنند، بدین صورت که شب‌ها ساعت مشخصی به رختخواب بروند و صبح‌ها ساعت مشخصی از خواب بیدار شوند.

قزوینیان یادآور شد: هم‌چنین به افراد تاکید می‌شود برای داشتن یک خواب آرام محل مشخصی را برای خوابیدن انتخاب کنند و فضا را برای داشتن یک خواب مناسب آماده کنند برای مثال در فضایی بخوابند که نور کم باشد و به هیچ وجه حین خواب به تماشای تلویزیون نپردازند.

وی با بیان اینکه غلبه بر خواب آلودگی در بهار نیاز به مراجعه به پزشک ندارد، گفت: خواب آلودگی زمانی نیاز به دارو درمانی و مراجعه به پزشک دارد که زندگی افراد مختل شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: entekhab.ir