تاثیر سوء مواد شیمیایی اطراف ما، بر عملکرد اسپرم ها
 نتایج تحقیق مشترک صورت گرفته توسط محققان دانمارکی و آلمانی نشان می‌دهد، مواد شیمیایی موجود در محصولات مختلف از جمله صابون، خمیردندان یا اسباب‌بازی باعث بروز مشکلات ناباروری در مردان می‌شود

 مواد شیمیایی مختلفی در محصولات غذایی، داروها، لوازم آرایشی، لوازم منزل، محصولات پلاستیکی مانند بطری آب و اسباب‌بازی وجود دارند. محققان مرکز تحقیقات و مطالعات پیشرفته اروپایی در بن، با همکاری دپارتمان رشد و تولید‌مثل دانشگاه کپنهاگ، تأثیر مواد شیمیایی موجود در محصولات مختلف را بر باروری انسان، مورد بررسی قرار دادند.

نتایج بدست آمده نشان می دهد، این مواد شیمیایی در دزهای مشخص، مختل‌کننده عملکرد سیستم آندوکرین  –دستگاه غدد درون ریز– هستند.

 دکتر نیلز شاکبیک سرپرست تیم تحقیقات دانشگاه کپنهاگ تأکید کرد: برای نخستین‌بار، ارتباط مستقیم بین قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در محصولات مختلف، با عملکرد اسپرم را نشان دادیم.

در این مطالعه 1000 ماده شیمیایی مورد بررسی قرار گرفتند که نشان می‌دهد، حدود یک سوم این مواد از جمله فیلترهای فرابنفش مانند 4-MBC مورد استفاده در کرم‌های ضد‌آفتاب و عامل ضد‌باکتری تریکلوزان موجود در خمیر‌دندان ها، دارای اثرات سوء بر عملکرد اسپرم هستند.

مواد شیمیایی، بر کانال یونی CatSper – کانال کلسیم کنترل‌کننده تحرک اسپرم – تأثیر می‌گذارند. این مواد باعث باز شدن کانال و افزایش سطوح کلسیم در اسپرم شده و توانایی تحرک اسپرم را کاهش می‌دهند؛ همچنین بر میزان انتشار آنزیم‌هایی که به اسپرم برای شکافتن و نفوذ به داخل پوسته تخمک کمک می‌کنند، اثر سوء می‌گذارند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: niniban.com