روشی جدید برای درمان سرطان
ارزش حفظ زندگی انسانها در برابر سرطان، دانشمندان را به کشف هر راه حل ممکنی دعوت می کند. این بار محققان با آزمایش واکسن های اختصاصی هر بیمار، امیدوار هستند که این درمان جدید، بتواند با قدرت بیشتری سرطان را از پا درآورد

خبری خوب از درمان جدید سرطان

مبارزه با سرطان، پزشکان و دانشمندان را به کشف هر راه حل ممکنی دعوت می کند، از جمله درمان های طبیعی، تا آن‌هایی که شاید غیرمتعارف به نظر برسند. آن‌ها در حال حاضر در حال ساخت واکسن هایی هستند که معمولاً ویروس ها و باکتری ها را نشانه می رود و آن‌ها را برای سلول های سرطانی خاص یک بیمار بازسازی می کنند.

محققان مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، به تازگی نتایج تحقیقات خود را در مورد درمان جدید سرطان به انجمن تحقیقات سرطان آمریکا (AACR) ارائه کرده اند. واکسن های شخصی ( اختصاصی هر شخص)، آن‌ها از عود پیش از موعد 12 بیمار مبتلا به سرطان پوست پیشگیری کرده است و همچنین، ایمنی بدن آن‌ها را به هنگام ترکیب با یک داروی ضد سرطان افزایش داده است.

این واکسن ها برخلاف واکسن های قبلی سرطان، که یک پروتئین سرطانی عمومی و موجود در میان بیماران را نشانه می رفت، حاوی «نئوآنتی ژن ها» است: پروتئین های جهش یافته ای که خاص تومور هر فرد بیمار هستند.

برخلاف تلاش های گذشته در مورد واکسن های سرطان که شواهد جامعی در مورد متوقف ساختن رشد سرطان تولید نمی کرد، این تیم تحقیقاتی واکسنی شخصی ای ساخته اند که با هدف قرار دادن حدود 20 نئوآنتی ژن در هر بیمار، بسیار اختصاصی تر عمل می کند. این واکسن ها برای یک دوره پنج ماهه زیرپوست بیماران تزریق شدند و هیچ عارضه جانبی نشان ندادند و در عوض واکنش قوی از سوی سلول لنفوسیت تی، دریافت کردند که اتفاق بسیار مثبتی است.

تمام بیماران شرکت کننده در این تحقیق، همچنان بعد از گذشته 2.5 سال از آزمایش مصون از سرطان هستند؛ اما موارد حادتر سرطان، نیازمند درمان مکمل هستند. البته به گفته محققان نباید خیلی هیجان زده شویم زیرا این درمان نسبتاً جدید است و به آزمایش بالینی بسیار بیشتری نیاز دارد. واکسن های شخصی پرهزینه هستند و تولیدشان ماه ها طول می کشد که این مدت برای درمان بیمارانی که با سرطان های سریع پیش رونده، مواجه هستند نقطه ضعف محسوب می شود.

اما این مطالعه نشانه خوبی برای بسیاری از تومورشناسان است که به استفاده از دستگاه ایمنی برای مقابله با سرطان علاقه مند هستند. هرساله بیش از یک میلیون بیمار مبتلا به سرطان، تنها در آمریکا شناسایی می شود و حتی در موقعیت هایی که سرطان قابل درمان باشد، شیمی درمانی بسیار سمی و خطرناک است. در حالی که اگر ایمنی و مؤثر بودن این واکسن های شخصی ثابت شود، بیماران سرطانی سراسر جهان می توانند این امید را داشته باشند که درمانی قدرتمند با عوارض جانبی کمتر در انتظار آنها است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: shafaqna.com