احتمال وقوع مرگ با تزریق داروهای هورمونی دامی در بدن‌سازی
دبیر ستاد مرکزی دارو ها و سموم سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف داروهای هورمونی دامی مورد استفاده در پرورش عضلات دامT بویژه اسب‌های مسابقه در ورزش بدنسازی و پرورش اندام هشدار داد

خطر مرگ در پرورش اندام با داروهای هورمونی دامی

دبیر ستاد مرکزی دارو ها و سموم سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دسته داروهایی که در ورزشکاران سو مصرف می‌شود استروئیدهای آنابولیزان هستند گفت، این داروها را می توان مشتقات هورمون‌ مردانه یا تستوسترون معرفی کرد، که توسط متخصصین، در درمان کمبود هورمون مذکور و یا در مشکلات خونی و ...تجویز می‌شوند.

یسنا به منش، با اشاره به اینکه اخیرا مشاهده شده است که داروهای هورمونی دامی که در پرورش عضلات دام، خصوصا اسب های مسابقه مورد مصرف دارد، از طریق افراد غیر مسئول و سودجو در میان جوانانی که در ورزش بدنسازی و پرورش اندام فعالیت می‌کنند توزیع می‌شود.

وی ضمن بالا دانستن خطرات و عوارض داروهای مذکور گفت، با مصرف این داروها، آسیب‌های ممکن از طریق داروهای هورمونی، به دو برابر افزایش می‌یابد.  

بهمنش توضیح داد: آز آنجا که در تولید داروهای دامی، بسیاری از الزاماتی که در تولید داروهای انسانی باید رعایت شود، وجود ندارد، لذا تزریق داروی دامی احتمال وقوع مرگ را نیز به دنبال دارد.

وی با تاکید بر اینکه داروی دامی با مشخصات استفاده در حیوان تهیه و از طریق داروخانه های دامی و با نظر دامپزشک توزیع می‌شود تصریح کرد: توزیع این دارو به روشهای دیگر، همگی قاچاق محسوب می‌شود و همین امر خطرات مصرف این داروها را بیش از پیش خواهد کرد.

بهمنش در پایان با ابراز تاسف از اینکه در مواردی، افراد مصرف کننده، با علم کامل به دامی بودن دارو و عوارض بالقوه مصرف آن، باز هم اصرار به مصرف داروی دامی  می کنند، نسبت به انجام چنین کارهای خطرناکی هشدار داد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: farsnews.com