ابتلای 40 درصدی ایرانیان به اختلالات عضلانی و اسکلتی
اختلالات عضلانی و اسکلتی در کشور در حال افزایش است، بیش از ۴۰ درصد ایرانی‌ها مبتلا به این اختلالات هستند. این اختلالات عمدتا، اختلالات عضلانی و اسکلتی شامل دردهای کمر، گردن لگن، زانو و شانه هستند

دلایل ابتلا به اختلالات عضلانی و اسکلتی در ایران

رییس انجمن فیزیوتراپی ایران، در حاشیه نخستین گنگره بین المللی و بیست و هشتمین کنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران در سالن همایش هتل المپیک با اشاره به اینکه اختلالات عضلانی و اسکلتی شامل دردهای کمر، گردن لگن، زانو و شانه هستند، افزود: کمر درد بالاترین شیوع را در بین این اختلالات دارد و بعد از آن دردهای گردن قرار دارد.

 محمد علی محسنی بندپی، به انجام تحقیق و بررسی در بین معلمان در مورد کمردرد اشاره کرد و گفت: براساس این تحقیق که در کشور انجام شد نزدیک به 40 درصد معلمان از درد کمر رنج می‌برند.

وی به ایستادن پلیس‌های جوان از 8 صبح تا 4 بعدازظهر در محل خدمت هم اشاره کرد و گفت: عملا هیچ کدام از مفاصل آنان برای ایستادن طولانی آماده نیستند و ممکن است این افراد مدتی را تحمل کنند ولی پس از آن یک روند وحشتناک از اختلالات عضلانی و اسکلتی در آنان آغاز می‌شود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران اظهار کرد که این وضعیت در بین آرایشگران، دندانپزشکان، جراحان و زنان خانه دار هم وجود دارد و این  افراد باید براساس شغل خودشان توانمندی‌های لازم را کسب کنند.

وی در ادامه به دردهای گردنی اشاره کرد و ادامه داد: اگر سر تا 60 درجه خم شود تا 16 برابر وزن آن به دیسک‌های بین مهره‌های گردن فشار وارد می‌شود و این فشار به دیسک‌ها آسیب می‌زند و در نتیجه کار بیش از حد با کامپیوتر، شاهد شیوع این نوع درد و شروع درد در ناحیه گردن هستیم.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه اغلب بازی‌های کودکان رایانه ای شده است، گفت: فشاری که به واسطه بازی‌های رایانه ای به کودکان وارد می‌شود بیش از توان آنان است و این موضوع سبب آسیب رساندن به این افراد می‌شود.

وی ادامه داد که برای رفع این معضل دو راهکار در پیش داریم که یا کودکان را از بازی‌های رایانه ای دور کنیم که عملا امکان ناپذیر است یا آگاهی‌های خانواده ها را افزایش دهیم که هم بدانند کودکان شان چقدر از این تکنولوژی‌ها استفاده کنند و هم شرایط را برای تقویت عضلات آنان فراهم کنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hamshahrionline.ir