علائم رایج افسردگی می تواند شانس ادامه زندگی سالم را غیر ممکن کند. افسردگی نگاه فرد را به زندگی دچار تحریف کند و همه چیز را سامان ناپذیر جلوه دهد و احساس تنهایی و بی کسی را در فرد تقویت کند.
 
 این بیماری با تمام قدرت شیوعی که دارد،کاملا درمان پذیر است.
بعضی از مهم ترین علائم احساسی فردی که دچار افسردگی است شامل موارد زیر است: 1- احساس غم،پوچی،نا امیدی و یا بهت زدگی:این احساس تقریبا همیشه افراد افسرده را درگیر می کند.

2- از دست دادن علاقه به چیزهایی که قبلا از آن لذت می بردیم:عدم علاقه به دوستان،از دست دادن میل جنسی و یا انجام سرگرمی هایی که قبلا برای فرد لذت بخش بوده است.

3- اضطراب و بی قراری: ممکن است فرد زودجوش وعصبی شود و کمتر احساس آرامش داشته باشد.

4- مشکل در تصمیم گیری: افسردگی باعث می شود که فرد نتواند به روشنی فکر کند و یا تمرکز بگیرد و ساده ترین انتخاب ها به نظر ناتوان کننده برسد.

5- احساس گناه و بی ارزشی: ممکن است فرد راجع به مسئله ای که در مورد آن مقصر نیست احساس گناه کند.یا راجع به کوچکترین خطایی که مرتکب می شود شدیدا احساس گناه کند.

6- تفکرات مرگ و خودکشی: تفکرات در چنین وضعیتی بسیار متنوع است.بعضی از افراد آرزو می کنند که ای کاش مرده بودند.آنها تصور می کنند که امور دنیا بدون آنها بهتر سپری می شود.بعضی دیگر طرح های آشکاری برای آسیب زدن به خود تدارک می بینند.

علائم فیزیکی افسردگی

1-  خستگی و از دست دادن انرژی

2-  خوابیدن بیش از اندازه یا خیلی کم

3- تغییر اشتها و وزن

4- مشکل تمرکز

5-  درد و ناراحتی

6-  نا آرامی

دلایل بروز افسردگی
تقریبا می توان گفت که هیچ دلیل مشخصی برای بروز افسردگی وجود ندارد.این بیماری نوعی اختلال پیچیده است که تحت تاثیر خیلی از عوامل بروز می کند.همچنین ممکن است هرکس در هر برهه ای از زندگی فارغ از جنس،نژاد،سطح اقتصادی و قومیت دچار این بیماری شود.بعضی از اتفاقات مهم زندگی نیز می تواند منشا بروز افسردگی باشد.اتفاقاتی مثل مرگ دوستان و یا سایر عزیزان،طلاق،از دست دادن شغل و یا جابه جایی و نقل مکان.حتی اتفاقات به ظاهر خوب زندگی مثل ازدواج و پدر و مادر شدن نیز می تواند دلیل بروز افسردگی باشد.تغییرات هورمونی و یا ابتلا به بعضی از امراض از جمله دیگر عوامل بروز افسردگی است.بعضی از افسردگی ها نیز هیچ دلیل مشخصی ندارد.
 
بعضی از مهم ترین فاکتورهای خطر برای بروز افسردگی عبارتند از:
1-  سابقه خانوادگی ابتلا به افسردگی

2- مرگ و یا بیماری یکی از عزیزان

3- بحث های استرس زا مثل دعواهای خانوادگی و یا مشاجرات شغلی

4- سوء استفاده جنسی، عاطفی و یا فیزیکی

5- اتفاقات مهم زندگی مثل فارغ التحصیل شدن،تعویض شغل ،ازدواج و طلاق،باز نشسته شدن،پدر و مادر شدن

6-  مشکلات مالی
درمان
یکی از داروهای تجویزی برای افراد مبتلا به افسردگی،داروی سیمبالتا Cymbalta یا دولاکستین Duloxetine می باشد.این دارو باید تنها در صورت تجویز پزشک و کاملا با احتیاط مصرف شود.تاثیر اصلی این دارو جلوگیری از بروز تفکرات خودکش و یا خودآزاری است.نکته اساسی که در مورد مصرف این دارو باید بیان کرد این است که استفاده کنندگان از آن در صورتی که متوجه بدتر شدن علائم افسردگی شدند باید سریعا به پزشک اطلاع دهند.(احتمال بروز این وضعیت به خصوص در مورد افراد زیر 25 سال بیشتر است.)
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.ir
 
مطالب پیشنهادی:
علتهای ایجاد افسردگی
چگونه بعد از افسردگی،احساسات خوب را تجربه کنیم؟
راهی برای پیشگیری از افسردگی
  ورزش و افسردگی
علل شگفت انگیز افسردگی