کدام دردها در شهرهای بزرگ شایع تر است
رئیس انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران گفت: دردهای تنشی در ساکنین تهران و کلان شهرها بیشتر از شهرهای کوچک مشاهده می شود

درد های شایع در شهرهای بزرگ

دکتر معصومه ثابت کسایی در نشست خبری سیزدهمین کنگره بین المللی بررسی و مطالعه درد که قرار است از ۱۰ تا ۱۲ آبان ۹۶ در تالار ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود، اظهار داشت: درد یک مساله بسیار اساسی و مهم است به طوری که تمام رشته های پزشکی به نوعی با درد سر و کار دارند.
وی با اشاره به اهداف انجمن بررسی و مطالعه درد ایران در زمینه بومی سازی درد تاکید کرد: هر جامعه ای، طبقه ای و فرهنگی با یک فرم درد خاص دست به گریبان است و از همین رو می بایست درمان درد را بر اساس این مسائل مورد توجه قرار داد.

استاد گروه فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: با توجه به تخصص های مختلف راه های مختلفی نیز برای تسکین درد وجود دارد و هدف پزشکی این است که بیمار راحت تر با بیماری برخورد کند اینکه به چه نحوی از طریق علمی بتوانیم درد بیماران را تسکین دهیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
ثابت کسایی با بیان اینکه دردهای جسمی و روانی تفکیک ناپذیرند، افزود: بسیاری از دردها منشا روانی دارند.

وی گفت: دردها معمولا با داروهای آرام بخش تسکین پیدا می کنند اما بین دردهایی که در هر جامعه ای وجود دارد تفاوت است به طوری که فرم دردها در تهران متفاوت از نقطه دیگر در کشور است.
وی با بیان اینکه سردردها و دردهای تنشی در تهران و کلان شهرها بیشتر از شهرهای کوچک است، افزود: مسائلی که روستاییان از آن رنج می برند متفاوت از مشکلاتی است که ساکنان شهری با آنها دست و پنجه نرم می کنند و این مسائل در حیطه بررسی درد قرار می گیرد.

در ادامه دکتر فریده محمدطاهری دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره بررسی و مطالعه درد در ایران اظهار داشت: امروزه علم پزشکی به این سمت رفته که درد را به عنوان پنجمین علائم حیاتی در نظر بگیرد.
وی گفت: در ایران مثل کشورهای پیشرفته تربیت تلوشیپ های درد ۱۰ سال است که شروع شده و آموزش هایی که به این افراد داده می شود بر اساس درمان های کم تهاجمی برای کنترل درد است.

محمدطاهری با اعلام اینکه ۷۵ درصد کمردردها با استراحت و درمان های کم تهاجمی و غیرتهاجمی قابل درمان است، افزود: قرار است در کنگره پیش رو تازه ترین روش های مداخله ای برای کنترل درد ارائه شود.

همچنین دکتر جلال زرین قلم دبیر علمی کنگره با اعلام اینکه ۲۷۰ مقاله به کنگره ارائه شده که ۸۰ مورد آن در قالب سخنرانی و بقیه به صورت پوستر ارائه خواهد شد، گفت: در این کنگره ۷ میهمان خارجی از کشورهای آلمان، آمریکا و کانادا داریم که دو نفر از آنها متخصصین ایرانی مقیم خارج از کشور هستند.
وی گفت: در سیزدهمین کنگره بررسی و مطالعه درد در ایران قرار است دردهای حاد، مزمن و نوروپاتیک به صورت اختصاصی بحث شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: behdashtnews.ir