برای تشخیص سرطان ریه در افراد سیگاری، اسکن از ریه الزامی است
اخیرا طی یک برنامه ی دولتی اعلام شد افرادی که خطر بروز سرطان ریه در آن‌ها بسیار بالاست باید سالانه به منظور شناسایی این بیماری، آزمایشهای سی تی اسکن از ریه ی خود انجام دهند

تشخیص سرطان ریه با سی تی اسکن

گفته می‌شود که سی تی اسکن از ریه می‌تواند میزان مرگ و میر سالانه را به خاطر سرطان ریه کاهش دهد. در واقع آزمایش سی تی اسکن می‌تواند باعث شناسایی علائم سرطان شود که با اشعه ی ایکس مشخص نشده و مسلما در این شرایط سرطان قابل درمان خواهد بود. شواهد نشان می‌دهد که انجام این برنامه می‌تواند سالانه تا ۱۴ درصد از مرگ و میر به دلیل سرطان ریه پیشگیری کند، یعنی از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۵۲۱ نفر.

همانطور که می‌دانید سرطان ریه سومین سرطان شایع در ایالات متحده است و بیش از سایر سرطان‌ها، سالانه جان ۱۶۰۰۰۰ نفر را می‌گیرد. اکثر این نوع سرطان‌ها را می‌توان در صورت شناسایی و تشخیص به موقع با جراحی درمان کرد، اما در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از بیمارانی که سرطان ریه دارند جان خود را به خاطر عدم تشخیص به موقع از دست می‌دهند. 

در سال ۲۰۰۴ محققان به این نتیجه رسیدند که شواهد بیشتری برای شناسایی این مسئله مورد نیاز است تا به طور کامل بگویند آیا سی تی اسکنهای سالانه هیچ مزیتی برای شناسایی این سرطان دارد یا نه. آن‌ها در تحقیقی، حدود ۵۰۰۰۰ موردی که در معرض این سرطان بوده و یا افراد ۵۵ تا ۷۴ ساله ای را که سیگار زیاد می‌کشیدند مورد ارزیابی قرار دادند. شرکت کنندگان که در ابتدای این تحقیق سرطان ریه نداشتند، به طور تصادفی برای انجام آزمایشهای سالانه با سی تی اسکن و یا آزمایش اشعه ی ایکس سینه انتخاب شدند. بعد از شش تا هفت سال، حدود ۶. ۲ درصد از این افراد در گروهی که آزمایش اشعه ی ایکس انجام دادند و ۷۵. ۱ درصد از آنهایی که در گروه سی تی اسکن بودند جان خود را به خاطر سرطان ریه از دست دادند. 

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: alodoctor.ir