آیا مردان با جثه بزرگ، مستعد سرطان مهاجم پروستات هستند؟
مطالعه جدیدی بیان می‌کند که هرچه یک مرد جثه بزرگتری داشته باشد، خطر ابتلا به سرطان مهاجم پروستات و مرگ ناشی از آن، در او بیشتر است

 تاثیر قد و دور کمر، در ابتلا به سرطان مهاجم پروستات

به گزارش MedLinePlus، محققان دریافتند که هر ۴ اینچ قد اضافه، شانس ابتلای یک مرد به پروستات پرخطر را ۲۱ درصد و شانس مرگ بر اثر سرطان پروستات را ۱۷ درصد بالا می‌برد.

این قضیه در ارتباط با اندازه دور کمر نیز صادق بود. هر ۴ اینچ افزایش در اندازه دور کمر، شانس ابتلا به سرطان مهاجم پروستات را تا ۱۳ درصد و خطر مرگ بر اثر این سرطان را تا ۱۸ درصد افزایش می‌دهد.

محقق راهبر این مطالعه، اورورا پرز-کورناگو، اپیدمیولوژیست تغذیه دانشگاه آکسفورد انگلستان، گفت: «من قطعاً فکر می‌کنم که این نتایج باعث تشویق مردان به داشتن وزن سالم می‌شود.»

پرز-کورناگو و همکارانش با استفاده از داده‌های مربوط به، نزدیک به ۱۴۲ هزار مرد در هشت کشور اروپایی که در یک مطالعه بسیار بزرگ سرطان و تغذیه شرکت کرده بودند، به نتایج خود دست یافتند.

به گفته پرز-کورناگو، مطالعات پیشین، به یک پیوند بالقوه بین سرطان پروستات و قد و وزن افراد اشاره کرده‌اند اما این اولین مطالعه‌ای است که به ارزیابی این عوامل در خطر ابتلا به سرطان مهاجم یا کند می‌پردازد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamaneh.com