دلیل رشد 200 درصدی دختران سیگاری چیست؟
در حالی که پنج سال پیش ۰/۹ درصد از دخترانمان سیگار می‌کشیدند، حالا با گذشت پنج سال تعداد دختران سیگاری نه‌فقط کم نشده، بلکه بیش از دو برابر رشد داشته و به ۲/۱ درصد رسیده است

چرا تعداد دختران سیگاری افزایش یافته؟

رشد دو برابری آمار دختران سیگاری در کشور تعابیر متنوعی را در بردارد که یکی از آنها آلوده کردن نسل آینده با سوق دادن دخترانی که قرار است نقش مادری داشته باشند به دامن دخانیات و اعتیاد است.

خلاصه کلام اینکه آسیب‌های اجتماعی به خصوص در حوزه زنان و دخترانمان با افزایشی جدی مواجه است. نکته قابل‌تأمل اینجاست که «فست‌دودها» هم برای راحتی بیشتر خانم‌های اهل دخانیات طراحی شده است؛ سرویس‌هایی که خدمات تحویل قلیان دم در منزل را پشتیبانی می‌کند و هر چند در میان مشتریانشان مردها هم هستند، اما مشتری اصلی فست‌دودها زنان و دخترانی هستند که می‌خواهند با آسایش بیشتر دور از چشم دیگران سلامتی خود و نسل آینده را دود کنند و به هوا بفرستند. 

«سیگار و قلیان دروازه ورود به اعتیادند» این جمله شاید دیگر به کلیشه‌ای تکراری تبدیل شده باشد، اما آنقدر پشتوانه کارشناسی دارد که هنوز هم می‌توان از آن برای بیان عمق فاجعه کمک گرفت. 
آنطور که ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت خبر می‌دهد در دنیا سالی ۷ میلیون نفر یعنی هر شش ثانیه یک نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند. وی با بیان اینکه مرگ‌ومیر ناشی از دخانیات از مرگ ناشی از تصادفات، ایدز و سلاح‌های سرد و گرم بیشتر است، می‌افزاید: در ایران ۸ میلیون نفر سیگار می‌کشند که حدود ۱۴/۱۳ درصد جمعیت کشور هستند یعنی از هر هفت نفر یکی سیگار می‌کشد. 

رشد بیش از ۲ برابری دختران سیگاری

بنا به تأکید سخنگوی وزارت بهداشت آمارها نشان می‌دهد در پنج سال گذشته میزان مصرف دخانیات در بین دختران از ۰/۹ درصد به ۲/۱ درصد رسیده و حدود دو برابر شده است. این در حالی است که وزن کودکان متولد شده از مادران سیگاری ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم کمتر است. 
وی می‌افزاید: میزان شیوع مصرف دخانیات در مردان ایرانی حدود ۲۵/۱۶ است و از هر چهار مرد یکی سیگار می‌کشد و به طور متوسط ۴ درصد زنان یعنی از هر ۲۵ نفر یکی سیگار می‌کشد. 

به گفته قائم مقام وزیر بهداشت میزان شیوع مصرف روزانه دخانیات در کشور در پنج سال گذشته از ۱۰/۹ به ۱۰/۱ رسیده و کاهش اندکی داشته است. در عوض مصرف قلیان در حال افزایش است. 
از نگاه حریرچی نگرانی فعلی افزایش مصرف دخانیات در بین نوجوانان است، زیرا شیوع مصرف دخانیات در بین آنان از حدود ۳ درصد در پنج سال گذشته به ۳/۴ درصد رسیده است. وی تأکید می‌کند: طبق قانون فروش سیگار به صورت نخی و به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است، اما متأسفانه انجام می‌شود حتی خدمات تحویل قلیان در منزل در حال گسترش است. حریرچی تأکید می‌کند: برخی مراکز قلیان را به قیمت ۵۰ هزار تومان عرضه می‌کنند و مشتری دارد. 

زنان مشتریان پروپاقرص فست‌دودها

«قلیان تلفنی در منزل»‌؛ ‌این عنوان تراکتی است که حکایت از راه‌اندازی کسب و کار تازه‌ای دارد که یکی دو سالی می‌شود به فهرست مشاغل عجیب و کاذب اضافه شده است، اما به تازگی خبرش به گوش قائم‌مقام وزیر بهداشت رسیده است. ماجرای فست‌دودهای تلفنی هم به این صورت است که پس از تماس با شماره تلفن آگهی شده که فراتر از حدانتظار در فضای مجازی هم پخش شده قلیان آماده با پیک در منزل شما فرستاده می‌شود. قلیان‌ها از ۲۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارند و مشتری اصلی این قهوه‌خانه‌های سیار هم اغلب خانم‌ها هستند.

 بدیهی است مضرات سیگار و قلیان مرد، زن، پیر و جوان ندارد، اما پای آلوده شدن زنان به دخانیات که به میان می‌آید، نگرانی‌های دیگری هم مطرح می‌شود؛ نگرانی‌هایی از جنس مادری و تربیت فرزند که نه فقط دختران و زنان آلوده به دخانیات یا اعتیاد را تهدید می‌کند، بلکه در سلامت و تربیت نسل آینده جامعه هم تأثیرگذاراست. 

دکتر محمداسماعیل اکبری در گفت‌وگو با «جوان» ‌نگرانی پزشکان نسبت به قلیان را بیشتر از سایر مواد دخانی می‌داند و می‌گوید: قلیان چند مشخصه دارد که آن را بسیار خطرناک‌تر از سیگار می‌کند؛‌ نخست اینکه قبح استعمال مواددخانی را ندارد و شاهد آن هستیم که در مواردی پدر و دختر در کنار هم می‌نشینند و قلیان می‌کشند. دومین ویژگی نگران‌کننده قلیان اشتیاق بالای خانم‌ها برای استعمال این ماده دخانی است و خانم‌ها را به میدان مواددخانی آورده است. وی در این‌باره توضیح می‌دهد: زن محور جامعه است و بنیانگذار اجتماعی به شمار می‌آید.

به باور این استاد دانشگاه خانم‌ها به دلیل نقش‌محوری مادری فضای خانواده را در اختیار دارند و از سوی دیگر نیز زایمان و تولیدنسل بر عهده آنان است، بنابراین آثار و مضرات قلیان، سیگار و سایر مواددخانی و مخدر عوارض مستمری دارد.   رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی آسیب‌های قلیان و سیگار حتی روی نسل‌های آینده را اینگونه شرح می‌دهد: «هر اتفاقی که در بدن یک انسان می‌افتد یک واکنش ژنتیکی است و یک ژن تغییر ماهیت می‌دهد. وقتی مادری قلیان می‌کشد، ژن وی تغییر ماهیت می‌دهد.

حتی اگر فرض کنید خودش هیچ مشکلی پیدا نمی‌کند، اما این ژن تغییر ماهیت داده را به فرزندش منتقل می‌کند.  بر این اساس آن فرزند با یک قلیان کوچک‌تر یا یک سیگار کوچک‌تر ژنش متحول می‌شود و به این ترتیب همین قلیان یا سیگار کشیدن در دو یا سه نسل به یک بیماری لاعلاج تبدیل می‌شود.‌» وی خاطر نشان می‌کند: این ژن‌های معیوب را خانم‌ها خیلی سریع‌تر از آقایان منتقل می‌کنند.  
اکبری تأکید می‌کند: سیگار یا قلیان کشیدن امروز ما حتماً روی سلامت نسل‌های آینده تأثیر می‌گذارد و این همان هدفی است که کشورهای تجاری و در واقع دنیای استکبار دنبال می‌کند، زیرا با تولید و صادرات سیگار و تنباکو هم ثروت به دست می‌آورند و هم نسل را دچار فساد و تخریب می‌کنند. 

محدود کردن حقوق شهروندی 

آمار و ارقام بر رشد آسیب‌ها در میان زنان و دختران جامعه از هر قشر و طبقه‌ای دلالت دارد. رشد آسیب‌ها در نیمه زنانه جامعه در شرایطی رخ می‌دهد که مسئولان حوزه زنان و خانواده سرگرم برقراری لابی کردن برای قدرت گرفتن برخی زنان خاص هستند یا حقوق شهروندی را در حضور زنان در ورزشگاه‌ها محدود می‌کنند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: javanonline.ir