آیا می دانستید سنجاب ها به درمان سکته مغزی کمک می کنند؟
دانشمندان با بررسی تغییرات مغز سنجاب ها در خواب زمستانی به یافته های ارزشمندی رسیده اند که امیدوار هستند به کمک این یافته ها بتوانند از مغز انسان در مقابل سکته مغزی محافظت کنند.

آیا می دانستید سنجاب ها به درمان سکته مغزی کمک می کنند؟

سنجاب‌ها، یکی از موجودات کوچک و جذابی هستند که هنوز هم در بعضی از کشورهای اروپایی مانند حومه‌ها و پارک‌های انگلستان زندگی می‌کنند. با این‌حال، ‌آیا می‌دانستید که سنجاب‌ها می‌توانند به پیشرفت‌های مهمی در علم پزشکی هم کمک کنند؟!

در واقع یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این حیوان خزدار و بامزه می‌تواند نکات ارزشمندی را به محققان در زمینه درمان افراد مبتلا به سکته مغزی ارائه بدهد و حتی برای کاهش خطر ابتلا به آسیب‌های مغزی، فلج و مشکلات گفتاری نیز مفید باشد. گزارشی از این مطالعه در Foundation of American Societies for Experimental Biology منتشر شده است.

آیا می دانستید سنجاب ها به درمان سکته مغزی کمک می کنند؟

محققان آمریکایی در این مطالعه، ابتدا فرآیند محافظتی خاصی که در مغز سنجاب‌ها و در زمان خواب زمستانی به‌وجود می‌آید را بررسی کردند و متوجه شدند که سنجاب‌ها بعد از پایان این دوره طولانی، بدون هیچ عارضه‌ای بیدار می‌شوند و از نظر اکسیژن، خون‌رسانی و تامین مواد مغذی هم هیچ کمبودی ندارند.

یافته‌های حاصل‌شده نشان می‌دهند که وقتی سنجاب‌ها به خواب زمستانی می‌روند، فرآیند سلولی خاصی به‌نام SUMOylation در مغز آن‌ها آغاز می‌شود که مغزشان را سالم نگه می‌دارد. محققان در ادامه، آنزیم خاصی به‌نام ebselen را به سنجاب‌ها تزریق کردند و متوجه شدند که فرآیند SUMOylation به‌واسطه این کار تقویت می‌شود.

آنان براساس همین روند می‌گویند که تزریق این ماده به بدن انسان‌ها می‌تواند فرآیند خواب زمستانی را در مغز انسان‌ها شبیه‌سازی کند و درنتیجه وقت بسیار بیشتری را در اختیار پزشکان قرار بدهد تا بتوانند روندهای درمانی را روی مغز قربانیان سکته مغزی انجام بدهند و به آنان هم آسیبی نرسانند.

دکتر جاشوا برنشتوک (مسئول مطالعه) می‌گوید: "گر ما بتوانیم از فرآیند خواب زمستانی برای محافظت از مغز انسان‌ها استفاده کنیم، این کار واقعا می‌تواند از مغز بیماران محافظت کند و کمک‌های پزشکی به آنان را به بهترین سطح ممکن برساند." محققان امیدوارند که این یافته‌های مهم، دیگران را به حفظ طبیعت و همچنین جست‌وجو در طبیعت برای پیدا کردن راه‌حل‌های پزشکی ترغیب کند.



گردآورنده: گره سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com