تاثیرات وحشتناک کم آبی بر مغز
کم آبی بر روی کل سیستم بدن تاثیر می گذارد. یکی از مهم ترین قسمت هایی که تحت تاثیر کم آبی قرار می گیرند، مغز است. با تاثیرات وحشتناک کم آبی بر مغز آشنا شوید.

با عوارض کم آبی برای مغز آشنا شوید

ارتباطی قوی بین نوشیدن آب و حفظ سلامت مغز وجود دارد چون مغز شما بیشترین نیاز به انرژی را دارد.

به نقل ازsteptohealth بنابراین، در طول روز مطمئن شوید آنقدر آب نوشیده اید که بدن تان هیدراته Hydrated (آبرسانی کردن به بدن) است. بهترین راه برای هیدراته ماندن، نوشیدن جرعه های کوچک آب در هر ساعت است. در غیر این صورت شاهد ۵ عارضه جانبی کم آبی بر روی مغز خواهید شد که در ادامه به آنها می پردازیم.


1. کم آبی و کاهش عملکرد مغز

تاثیرات وحشتناک کم آبی بر مغز

توازن دقیق میان آب و عناصر دیگر بدن، برای بهبود عملکرد مغز ضروری است. نکته ای که باید به آن آگاهی داشته باشید، نوشیدن آب بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب است چون در این زمان سلول های مغز نیاز به هیدراتاسیون Hydration دارند. شما ۷ تا ۹ ساعت را صرف خوابیدن می کنید و حتی اگر عرق نکنید، باز هم بدن تان مقادیری آب از دست می دهد. در واقع تنفس در خواب منجر به کاهش رطوبت بدن می شود. بعد از بیدار شدن از خواب آب و یا میوه های آبدار را برای جلوگیری از کم آبی بدن انتخاب کنید.


2. کم آبی و کاهش تمرکز

کم آبی شدید بدن خود را با سرگیجه یا خشکی شدید پوست نشان می دهد و البته یک عارضه دیگر هم دارد و آن از دست دادن چابکی حافظه است. در این زمان مغز شما به سرعت به محرک ها پاسخ نمی دهد. در این زمان نوشیدن قهوه یا چای شاید تا حدی کمک کننده باشد ولی شما نمی توانید تمام روز از این نوشیدنی ها استفاده کنید. شما نیاز به نوشیدن جرعه های آب هر ۴۵ دقیقه یکبار دارید تا بتوانید به افزایش تمرکزتان کمک کنید.


3. کم آبی و بد خلقی

تاثیرات وحشتناک کم آبی بر مغز

ممکن است برای شما عجیب باشد که نوشیدن آب کافی با بهبود سلامت روان ارتباط مستقیم دارد. همانطور که شنیدن صدای آب منجر به بهبود خلق وخو می شود، نوشیدن آب نیز با کاهش و دفع سموم از بدن، و از بین رفتن سلول های مرده منجر به سلامت روان می شود. نوشیدن آب کافی همچنین باعث تعادل فرایندهای شیمیایی می شود که علت آن راه اندازی مجدد ذهنی است.


4. کم آبی و کاهش کیفیت خواب

حتی اگر فقط نیم لیوان آب، قبل از رفتن به رختخواب بنوشید، به کیفیت خواب شبانه خود کمک زیادی کرده اید. آب جریان خون به مغز را افزایش می دهد و منجر به افزایش اکسیژن رسانی به مغز می شود.


5. کم آبی و ضعف حافظه

کم آبی منجر به عدم تعادل هموستاتیک* Hemostasis و به عبارت دیگر شروع یک سری از اختلالات در بدن می شود؛ از جمله کاهش حافظه. بنابراین برای فعال نگه داشتن حافظه خودنیاز به نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در روز دارید. زمانی که بدنتان دچار کمبود آب می‌ شود، نمی ‌توانید درست فکر کنید ضمن این که دچار سردرد نیز می شوید.

* هموستاتیک Hemostasis : قطع جریان خون، معنی لغوی آن خون ایست. فرایندی که باعث توقف خونریزی می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مسمومیت با آب یا هیدراتاسیون چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : وقتی آب نمیخوریم چه اتفاقی برای بدنمان می افتد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کم آبی بدن و 10 بیماری ناشی از آن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه طور می‌توان علائم هشدار دهندۀ کم آب شدن بدن را تشخیص داد؟



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: avayesalamati.com