پاکسازی آلودگی هوای خانه با استفاده از این گیاهان
 آلودگی هوا یکی از مشکلاتی است که این روزها با آن درگیر هستیم. تصور بیشتر مردم این است که در زمان آلودگی، هوای داخل خانه تمیز است، اما اینطور نیست. در ادامه گیاهانی معرفی می شوند که به حفظ تمیزی هوای داخل خانه کمک می کنند.

 پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه با چند گیاه

اگر شما هم فکر می‌کنید که در خانه از آلودگی هوا و گاز‌های سمی در امان هستید، کاملا اشتباه می‌کنید، چون در خانه نیز، آلودگی و گاز‌های سمی وجود دارد، حال با نسبتی کمتر. با تمام این اوصاف، وقت آن رسیده که گیاهان تصفیه‌کننده هوا را بشناسید و کمی هوای خانه را بهبود ببخشید. با خواندن این مطلب، با برخی از آن‌ها آشنا می‌شوید.


1. پاکسازی هوای خانه با گیاه ضد دود ژربرا

ژربرا Gerbera یک گیاه زیبا با گل‌های رنگی است این گیاه جزو گیاهان تصفیه‌کننده هوا معرفی شده و افرادی که در خانه قلیان می‌کشند، بهتر است از این گیاه نگهداری کنند. این گیاه می‌تواند بنزن Benzene (یک گاز سمی و سرطان‌زا) ناشی از دود تنباکو را از محیط بگیرد و به تصفیه هوا کمک کند. البته فکر نکنید که با خریدن این گیاه می‌توانید از صبح تا شب دود قلیان را در ریه‌هایتان کنید اگر چنین قصدی دارید و به خودتان رحم نمی‌کنید، به آن گیاه بی‌زبان رحم کنید.

2. پاکسازی هوای خانه با نخل آریکا

یکی دیگر از گیاهانی که می‌تواند دی‌اکسیدکربن موجود در هوا را بگیرد و به اکسیژن تبدیل کند، نخل آریکا Areca palm است. البته فکر نکنید که با خریدن یک گیاه بسیار کوچک که با ذره‌بین دیده می‌شود، می‌توانید مقدار زیادی اکسیژن تولید کنید. برای این منظور باید به ازای هر فرد، چهار عدد گیاه که اندازه آن‌ها تا نزدیک شانه باشد، در خانه قرار دهید.

3. پاکسازی هوای خانه با گیاه سانسوریا

house-plants.jpg

محققان گیاهی به نام سانسوریا Sansevieria یا «زبان مادرشوهر» را یک گیاه تصفیه کننده هوا می‌دانند این گیاه در شب دی‌اکسید کربن را از محیط می‌گیرد و به اکسیژن تبدیل می‌کند. این گیاه را با نام گیاه اتاق خواب هم می‌شناسند و می‌توانید اتاق خواب‌تان را پر از این گیاه کنید البته حواس‌تان باشد که در مسیر رفت و آمدتان گلدان نگذارید تا شب بیفتید و کار دست خودتان بدهید. ۶ تا ۸ عدد از این گیاه که ارتفاع آن‌ها تا کمر می‌رسد، باید در خانه گذاشته شود تا هوا تصفیه شود. یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهد که گیاهان تصفیه‌کننده هوا مانند سانسوریا، می‌توانند مشکلاتی مثل سردرد، سوزش چشم، نارسایی ریه، آسم و مشکلات دستگاه تنفس را کاهش بدهند.


4. پاکسازی هوای خانه با گیاه پتوس

پتوس Devs ivy، گیاهی است که در مطالعات مختلف، خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا توسط آن، ثابت شده است. این گیاه را با نام پول هم می‌شناسند و به جای این‌که در خانه اسکناس نگه دارید و دائم نگران آن باشید، پول گیاهی نگه دارید! پتوس می‌تواند گاز فرمالدئید
Formaldehyde (گاز سمی و سرطان‌زا) را از محیط بگیرد.
علاوه بر این، گاز‌های ناشی از مواد شیمیایی که در خانه وجود دارد، مثل گاز ناشی از دیوار‌های رنگ شده را از بین می‌برد.


5. پاکسازی هوای خانه با گیاه آزالیا

آزالیا INDIAN AZALEA گیاهی زیباست که خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا را دارد. آزالیا برای افرادی که در خانه سیگار می‌کشند، می‌تواند مفید باشد. این گیاه باعث جذب گاز سمی فرمالدئید ناشی از سیگار می‌شود. البته کسی که روحیاتش لطیف است و یک گل زیبا نگه می‌دارد، بهتر است سراغ سیگار نرود.

6. پاکسازی هوای خانه با گیاه اسپاتی فیلوم

اسپاتی‌فیلوم Peace lily یکی دیگر از گیاهان تصفیه‌کننده هوا به حساب می‌آید. این گیاه زیبا می‌تواند گاز‌های سمی مثل بنزن، فرمالدئید، منواکسیدکربن و... را از محیط بگیرد. برای کمک گرفتن از خاصیت گیاهان تصفیه‌کننده هوا مثل اسپاتی‌فیلوم، باید در هر صد مترمربع، حداقل یک گیاه وجود داشته باشد. پس اگر خانه‌تان کوچک است، خوشحال باشید، چون با خرید چند گلدان بزرگ، حسابی می‌توانید برای خودتان اکسیژن تولید کنید و آن‌هایی که خانه‌های بزرگ دارند، باید به فکر خرید تعداد زیادی گلدان باشند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این گیاهان خانگی آلودگی هوا را کم می کنند!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در آلودگی هوای تهران از چه ماسکی استفاده کنیم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در آلودگی هوای تهران این مواد غذایی را بخورید!!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این گونه با آلودگی هوا مقابله کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه با آلودگی هوای خانه مقابله کنیم؟



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/heakth
منبع: mizanonline.ir