زبان و مغز گوسفند خطراتی برای بدن دارد، این افراد نباید بخورند!!
کله پاچه غذای لذیذی است که دارای کالری زیادی است و در خوردن آن باید دقت کرد. اما بعضی افراد باید در مصرف کله پاچه احتیاط بیشتری داشته باشند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

چه کسانی نباید زبان و مغز گوسفند بخورند؟

سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه، در ارتباط با مصرف کله‌پاچه اظهار داشت: استفاده از این ماده غذایی در فاصله‌های طولانی عوارضی ندارد البته این مسئله بستگی به شرایط جسمانی فرد نیز دارد، به‌طوری‌که مصرف این ماده غذایی برای افراد دچار چربی و فشار خون و کسانی که در معرض حمله قلبی و مغزی هستند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

100 گرم مغز گوسفند، 1000 میلی‌گرم کلسترول دارد، این درحالی است که 100 گرم تخم‌مرغ 250 تا 300 میلی‌گرم کلسترول داشته و ترکیبات مفید دیگری همچون اسید چرب ضروری بدن و پروتئین را داراست و در واقع ارزش پروتئینی آن صد درصد تلقی می‌شود.

سن، جنسیت، وضعیت فیزیولوژی از جمله عواملی است که در برنامه غذایی افراد مورد توجه قرار می‌گیرد، بنابراین مصرف کله پاچه نه صد درصد منع می‌شود و نه به صورت کامل استفاده از آن توصیه شده است، ولی متخصصین تغذیه به این اصل توجه داشته که بهتر است غذاهای سالم را جایگزین این ماده غذایی کنیم.

زبان و مغز گوسفند، چرب‌تر از سایر قسمت‌ها بوده و افرادی که دچار نقرس هستند، استفاده از این مواد غذایی، اسید اوریک آنها را افزایش داده و سبب بروز مشکلات برایشان می‌شود.

پاچه گوسفند علی‌رغم اینکه دیرهضم بوده خواص مفیدی بر روی مفاصل دارد، ولی بناگوش و چشم گوسفند سرشار از چربی‌های اشباع‌شده بوده و مصرف آن توصیه نمی‌شود. همچنین زبان،‌دل، جگر و قلوه گوسفند حاوی کلسترول بالایی است.

در صورت استفاده از کله پاچه توصیه می‌شود این ماده غذایی در منزل تهیه شده؛ چراکه اغلب مواقع فروشنده‌ها برای خوشمزه‌تر شدن این ماده غذایی روغن به آن اضافه کرده و در این صورت عواقب جبران‌ناپذیری را می‌تواند مصرف کله پاچه بر روی بدن داشته باشد.

زبان و مغز گوسفند خطراتی برای بدن دارد، این افراد نباید بخورند!!

کسانی که دچار پرفشاری خون یا اختلالات تنفسی هستند، مصرف تلیت و کله پاچه آنها را دچار کمبود تنفسی می‌کند. کودکان نیز سیستم دفاعی انها به دلیل اینکه کامل ورزیده نشده توصیه می‌شود از کله پاچه‌های بیرون استفاده نکرده و مصرف تهیه شده آن در منزل اندک باشد.

سه اصل غذایی در تغذیه عبارتند از: مواد غذایی باید متناسب با جنس، سن و وضعیت فیزیولوژی افراد مصرف شود و تنوع در مصرف مواد غذایی هم باید مورد توجه قرار گیرد. از طرفی نیز تنوع مواد غذایی نیز باید مورد توجه خانواده‌ها قرار گیرد.

استفاده از انواع سبزیجات، حبوبات،‌لبنیات، پروتئین‌ها، غلات و... برای همه افراد به صورت متنوع توصیه می‌شود همچنین باید توجه داشت که مصرف صبحانه حتماً مدنظر قرار گیرد؛ چراکه این موضوع افراد را در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داده و در واقع ولع را برای مصرف مواد قندی افزایش می‌دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین و بدترین قسمت های کله پاچه کجاست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : "کله پاچه" بخوریم یا نه؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کله پاچه خورها، بخوانند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص پاچه گوسفند را بهتر بشناسید



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: farsnews.com