یک متخصص زنان و زایمان ضمن توضیح علائم عفونت های ادراری و تناسلی و تاکید بر...
 
دکتر عذرا آزموده،متخصص زنان و زایمان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران،اظهار داشت:عفونت قارچی،یکی از شایعترین عفونت های واژن است و شایعترین علامت آن خارش شدید همراه با ترشحات پنیری و بدون بو و گاهی سوزش ادرار است.
وی خاطرنشان کرد عواملی مانند حاملگی،مصرف قرص های ضد بارداری،مصرف آنتی بیوتیک ها،دیابت کنترل نشده و پوشیدن زیر پوش های تنگ احتمال ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد.
دکتر آزموده درباره ایجاد ترشحات در انواع عفونت ها گفت:این ترشحات روشن یا سفید رنگ هستند،و تغییر در رنگ و میزان ترشح به همراه سایر علائم دیگر می تواند از نشانه های عفونت باشد.وی تصریح کرد:ترشح سفید رنگ پنیری نشانه عفونت مخمری است؛ ترشح زرد، سبز یا قهوه ای علامت عفونت یا التهاب باکتریایی دستگاه تناسلی است که معمولاً با بوی غیرعادی ماهی همراه است؛
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص علائم عفونت دستگاه ادراری گفت: عفونت دستگاه ادراری همراه با درد خفیف کمر،تهوع و تب،احساس سوزش در هنگام دفع ادرار،ترشح مقدار کمی ادرار،دفع ادرار خونی و گاهی اوقات بوی بد و دیدن چرک می باشد.
وی در ادامه یادآور شد:بعضی از عفونت ها مانند سوزاک و کلامیدیا معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و از راه جنسی منتقل می شوند.
این متخصص زنان و زایمان درباره روش درمان این عفونت ها گفت:که روش درمان بستگی به میزان و غلظت ترشح و عفونت دارد که ترشحات مهبلی ناشی از عفونت مخمری یا باکتری ها بین چند روز تا یک هفته درمان می شود،بیماری های منتقله از راه جنسی در عرض یک هفته با مصرف آنتی بیوتیک به درمان جواب می دهند.
وی در خصوص درمان عفونت های ادراری تصریح کرد:ابتدا به منظور تشخیص عفونت،آزمایش ادرار انجام می گیرد و پس از تشخیص عامل عفونت درمان با آنتی بیوتیک مناسب صورت می گیرد.که معمولاً علایم عفونت 1 تا 2 روز بعد از شروع درمان برطرف می شود اما لازم است که دوره درمان دارویی کامل طی شود.
دکتر آزموده برای پیشگیری از این عفونت ها توصیه کرد:آب زیاد مصرف کنید تا باکتری ها به طور کلی دفع شوند،دستگاه تناسلی را تمیز نگه دارید،پاک و خشک کردن موضع پس از هر بار دستشویی رفتن را به یاد داشته باشید،مصرف کافی ویتامین ها و سبزیجات باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ابتلا به عفونت ها می شود و روزانه لباس های زیر را هر روز عوض کنید و بعد از شستشو در برابر آفتاب پهن کنید یا اتو بکشید زیرا باعث می شود که میکروب ها از بین بروند.
وی در پایان درباره خطرات احتمالی عفونت دستگاه ادراری بیان کرد که با مصرف آنتی بیوتیک و درمان به موقع می توان از پیشرفت عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کرد.اما عفونت کلیه ها که مسئله ای جدی،خطرناک و در خور توجه است می تواند در صورت عدم درمان ایجاد شود.
این متخصص زنان و زایمان همچنین تاکید کرد:عفونت ادراری شدید در زمان بارداری باعث پارگی کیسه آب می شود که همین مسئله موجب عفونت قارچی در چشم نوزاد و یا ایجاد برفک در دهان وی می شود.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
عفونت دستگاه تناسلی در خانمها
قرص های ضد بارداری و عفونت
علایم عفونت های ادراری در خانم ها
شایع ترین عفونت در زنان
چگونه از روی ادرار متوجه سلامتی خود میشویم؟