آنفلوآنزای مرغی بیخ گوش ایرانی‌ها
عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا به بیان توضیحاتی درباره علت بروز بیماری آنفلوآنزای مرغی و راه‌های مقابله با آن پرداخت.

آنچه باید در مورد آنفلوآنرا بدانیم

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیته کشوری آنفلوانزا در خصوص بیماری آنفلوانزا، علائم و درمان آن عنوان کرد:‌ متاسفانه امسال با تبلیغات سوء در فضای مجازی درباره واکسن آنفلوانزا و شایعاتی در خصوص مضرات آن بسیاری از افراد از تزریق واکسن خودداری کردند و این شایعه پراکنی‌ها باعث شد تا تعداد مبتلایان به آنفولانزا در فصل سرد امسال بیشتر شود و حتی مرگ و میرها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: ما هر سال تنها با یک سویه آنفلوانزا مانند H1N1 یا B مواجه بودیم اما در زمستان امسال برای نخستین بار سه سویه آنفلوانزا H1N1، B، H2N3 در کشور مشاهده شده است.

شیوع آنفلوانزاهایی که در ایران نبوده است.

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا عنوان کرد: افزون بر این ما همیشه با آنفلوانزا ویکتوریا که یک گونه از آنفلوآنزا نوع B است مواجه بودیم که این نوع در واکسن آنفلوآنزا بود  اما اکنون افزون بر گونه ویکتوریا، گونه جدیدی به نام آنفلوانزا یاماگاتا شیوع پیدا کرده است که در واکسن هم وجود ندارد و به همین دلیل حتی ممکن است افرادی که واکسن آنفلوآنزا را تزریق کرده‌اند، هم به این گونه از آنفلوآنزای نوع B مبتلا شوند.


علائم و درمان بیماری آنفلوانزا چیست؟

آنفولانزای مرغی بیخ گوش ایرانی‌ها

مردانی با اشاره به علائم بیماری آنفلوانزا، گفت: آنفلوانزا بیماری است که علائم آن به طور ناگهانی بروز می‌کند و بدن درد، تب بالا، سرفه و نزله تنفسی را به دنبال دارد و این علائم 3 تا 5 روز ادامه دارد تا فروکش کند و در این مدت بیشترین امکان انتقال آنفلوانزا به افراد دیگر وجود دارد.

بی توجهی به شست‌وشوی مداوم دست، زنجیره انتقال عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی از فردی به فرد دیگر را ایجاد می کند و  بنابراین به منظور پیشگیری از آنفلوآنزا از دست دادن و روبوسی اجتناب شود و افراد به طور مکرر دست های خود را شست و شو دهند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزا درمان پذیر است، گفت:‌ آنفلوانزا با داروی تامیفلو درمان پذیر است.

چه کسانی در خطر ابتلا به آنفولانزا قرار دارند؟

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه برخی افراد بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوانزا قرار دارند، گفت: برخی افراد به دلیل ضعف سیستم ایمنی ناشی از ابتلا به بیماری ها بیشتر در عرض خطر ابتلا به آنفلوانزا قرار دارند افزون بر این گروههایی چون پزشکان و پرستاران به دلیل ارتباط با بیماران امکان ابتلا به آنفلوانزا را بیشتر دارند، بیماران قلبی، خانم های باردار، کودکان و سالمندان هم زودتر از بقیه به این بیماری مبتلا می شوند.

واکسن بزنید فرصت باقی مانده را از دست ندهید!

آنفولانزای مرغی بیخ گوش ایرانی‌ها

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا با توصیه به تزریق واکسن  آنفلوانزا در گروه‌های پر خطر تاکید کرد:‌ حتی کسانی که تاکنون واکسن آنفلوانزا نزده‌اند توصیه می‌کنیم این واکسن را تزریق کنند زیرا از هم اکنون تا پاییز بعدی امکان ابتلا به این بیماری برای گروه‌های پر خطر وجود دارد.

مردانی در ادامه به گروه‌های پر خطر برای تزریق واکسن آنفلوانزا اشاره کرد و افزود: سالمندان بالای 60 سال، کودکان 6 ماهه تا 6 ساله، بیماران قلبی عروقی، ‌مبتلایان به آسم، دیابت و بیماری‌هایی مانند ایذر که موجب ضعف سیستم ایمنی می‌شود، سرطانی‌هایی که تحت درمان رادیو‌تراپی و شیمی درمانی هستند، از جمله گروه‌های پر خطر قرار دارند وباید واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

آنفولانزای جدید پرندگان در کمین است

آنفولانزای مرغی بیخ گوش ایرانی‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شیوع آنفلوانزای پرندگان در کشور و جهان، گفت:‌ همه ساله آنفلوانزای پرندگان H5N1 در ایران و جهان تهدید کننده جان انسان‌ها بوده است و در کشوری مانند مصر جان شمار بسیاری از افراد را می‌گیرد البته این بیماری بیشتر بیماری شغلی محسوب می‌شود و مرغ داران و کسانی را که در کشتارگاه‌ها فعالیت می‌کنند بیشتر گرفتار می‌کند.

مردانی با بیان اینکه امسال برای نخستین بار سویه جدید آنفلونزای پرندگان با عنوان H5N6 مشاهده شد و شیوع این آنفلوانزای پرندگان از ایران به سازمان بهداشت جهانی گزارش شد، گفت: خوشبختانه دامپزشکی توانست با معدوم سازی پرندگان مبتلا به این نوع آنفلوانزا، بیماری را در کشور کنترل کند، آنفلوانزای پرندگان H5N6 در ایران و کشورهای دیگر تا به حال به انسان انتقال پیدا نکرده است اما امکان تغییر ویروس و انتقال آن به انسان‌ها وجود دارد.

نکته طلایی برای جلوگیری از شیوع آنفولانزای پرندگان

آنفولانزای مرغی بیخ گوش ایرانی‌ها

عضو کمیته کشوری آنفلوانزا ضمن هشدار به مردم در خصوص نگهداری پرندگان در منزل و خطر ابتلا به آنفلوانزا گفت: نگهداری از پرندگان در منزل خطر ابتلا به آنفلوانزای پرندگان را به دنبال دارد، افزون بر این مرغداران هم باید احتیاط های لازم را کنند و در صورتی که با مرگ و میر بالای پرندگان مواجه شدند سریعا موضوع را به سازمان دامپزشکی اطلاع دهند.

خانم های خانه دار در خطر ابتلا به آنفلوانزای پرندگان!!

آنفولانزای مرغی بیخ گوش ایرانی‌ها

این متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص پیشگیری از انتقال آنفلوانزای پرندگان به خانم‌های خانه دار توصیه کرد: خانم ها در هنگام پاک کردن مرغ از دستکش استفاده کنند تا از انتقال بیماری جلوگیری شود همچنین مرغ را خوب بپزند تا ویروس به طور کامل از بین برود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم آنفلوآنزای مرغی و راه های پیشگیری از ابتلا به آن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : از آنفلوانزای مرغی نترسید اما از بازار آزاد مرغ نخرید!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : جدیدترین آنفولانزا با نام یاماگاتا چه نشانه هایی دارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با این برنامه های غذایی روزانه


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com /health
منبع: yjc.ir


Save