عوارض دگزا متازون و احتیاط در مصرف آن بدون تجویز پزشک
 تبلیغ به منظور افزایش فروش دگزا متازون با وجود عوارض جانبی زیادی که دارد خیانت به جامعه پزشکی بوده و برای سلامت جامعه مضر است.

عوارض جانبی دگزامتازون چیست

تبلیغ افزایش فروش دگزامتازون* Dexamethasone بدون نسخه توسط برخی شرکت‌های دارویی را خیانت به جامعه پزشکی دانست.

همایون هاشمی رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس با تاکید بر اینکه در نظر گرفتن تخفیف ویژه و هدایا از سوی شرکت‌های تولیدکننده دگزامتازون برای داروخانه‌ها به منظور فروش بیشتر این دارو خیانت به جامعه پزشکی است، گفت: داروهای استروئیدی محل مصرف ویژه خود را دارند و حتما باید توسط پزشک تجویز شوند چرا که دارای عوارض متعددی هستند، بنابراین باید با تشخیص پزشک معالج مصرف شوند.

*دگزامتازون Dexamethasone : داروی کورتیکواستروئید که عملکرد آن کاهش التهاب،وتضعیف سیستم ایمنی است و در غلظت‌های بالای موضعی‌کورتیکواستروئیدها اثر مستقیم بر روی‌غشاء دارند. عوارض مصرف کورتیکواستروئیدها ممانعت از تشکیل کلاژن و بافت همبند، تأخیر درتولید مجدد سلولهای اپی‌تلیال، کاهش‌تشکیل عروق جدید پس از التهاب و کاهش نفوذپذیری مویرگ‌های متورم و جلوگیری از جذب مناسب کلسیم می‌باشد.


تبلیغات مصرف داروهای استروئیدی بدین معناست که شرکت‌هایی که به این امر مبادرت ورزیده‌اند به دنبال این هستند که سطح مصرف این دارو را در جامعه خارج از استانداردهای تعیین‌ شده افزایش دهند و به سمت مصرف غیرضروری و بیش از اندازه حرکت کنند.

تعیین جایزه یا تخفیف‌های ویژه در حوزه توزیع دارو به منظور افزایش میزان مصرف هر دارویی خیانت به جامعه پزشکی محسوب می‌شود به این دلیل که اگر بیماری نیاز به یک داروی خاص به ویژه استروئیدها ندارد نباید به هیچ وجه شرکت‌های تولید کننده با تبلیغات به القای اثر بیشتر آن دارو بپردازند.

هر دارویی باید با دوز مشخص شده از سوی پزشک و متناسب با شرایط بیمار عرضه شود و اقدامات خلاف این امر با روح حرفه پزشکی و منافع سلامت محور مردم در تضاد است.

وی در ادامه از وزارت بهداشت خواست تا با این قبیل رفتارها به ویژه در حوزه توزیع دارو برخورد قاطعی داشته باشد.

البته تبلیغات داروهای ویتامین اعم از قرص آهن محل نگرانی نیست با این حال گاهی مصرف بیش از حد این نوع داروها نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

عرضه دارو بدون نسخه به لحاظ اقتصادی هم برای بیماران و هم حوزه سلامت مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، ضمن اینکه مصرف استروئیدها ممکن است درد یک ناحیه را التیام بخشد اما در درازمدت تاثیر منفی بر روی سایر اندام‌های فرد خواهد گذاشت.



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com /health
منبع: mehrnews.com