بهترین زمان برای ورزش کردن + تغذیه مناسب در زمان ورزش
ورزش کردن اهمیت زیادی دارد، اما ورزش کردن زمانی بهترین تاثیر را دارد که به صورت اصولی و در بهترین زمان انجام شود. 

بهترین زمان برای ورزش کردن چه زمانی است؟

دکتر احمد باقری مقدم، مسؤول کمیته درمان هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان گفت: زمان مناسب برای ورزش به شاخص‌های مختلفی بستگی دارد ولی از لحاظ پزشکی عصرها بهترین زمان ممکن است.

مصرف مواد قندی سبب کاهش گرفتگی عضلات می‌شود همچنین نوشیدن مایعات در حین ورزش راهی مناسب برای جلوگیری از گرمازدگی است.

زمان ورزش به وضعیت جسمانی، شرایط آب و هوایی، مقدار آلودگی هوا و شرایط شغلی بستگی دارد، بهترین زمان ورزش عصرها است و این زمان به دلیل فاصله زمانی با تغذیه اصلی روز یعنی ناهار است زیرا در این شرایط فرد دچار کاهش قند خون نمی‌شود همچنین دفع آب در این زمان کمتر است. به طور کلی فرد هر زمانی که برایش میسر است باید ورزش کند و زمان صد در صد مطلقی وجود ندارد، اما عصرها برای ورزش توصیه می‌شود.

برای سالمندان زمانی پیشنهاد می‌شود که نور کافی وجود داشته باشد که شخص دچار زمین خوردگی و آسیب دیدگی نشود و شرایط دسترسی به وسایل پزشکی مورد نیاز را داشته باشد. ورزش در صبح زود منعی ندارد، اما مقدار قند خون بایستی مناسب بوده تا فرد دچار گرفتگی عضلات نشود.

توصیه علمی مبنی بر این است که افراد شب قبل از ورزش مواد قندی و نشاسته‌هایی که دیر جذب هستند مانند نان، سیب زمینی، برنج و .... مصرف کنند و 1 تا 2 ساعت قبل از ورزش مواد قندی ساده مانند خرما، موز، شکلات استفاده شود.

بهترین زمان برای ورزش کردن + تغذیه مناسب در زمان ورزش

در خصوص گفته‌های عامه مردم که نوشیدن در خلال ورزش مشکل ایجاد می‌کند، باید گفت که این صحبت‌ها پشتوانه علمی ندارد و نوشیدن مایعات در حین ورزش ضروری است همچنین مایعات با سرمای حدود 4 درجه پیشنهاد می‌شود.

گرمازدگي يك بيماري است، ورزش كردن در هواي گرم سبب بالا رفتن دماي بدن مي‌شود و علائم ابتدایی آن تعریق کم بدن، خشکی و قرمزی نسبی پوست، احساس خستگی زیاد، تاری دید و افت سطح هوشیاری است و ورزش در مکان‌های خنک تر، نوشیدن مایعات، پوشیدن لباس ورزشی نخی کمی آزاد با امکان گردش هوا و تبادل گرمای بدن از جمله راه‌های جلوگیری از گرمازدگی به شمار می‌رود.

در رابطه با کمک های اولیه برای ورزشکار مبتلا به گرمازدگی نخستین کار، انتقال شخص گرمازده به مکان خنک و دور از تابش خورشید است و پس از آن نوشاندن مایعات خنک و کمک به پایین آوردن حرارت بدن و همچنین استفاده از دوش آب سرد توصیه می‌شود و اگر با این کارها حال ورزشکار بهبود پیدا نکرد باید فرد را به مرکز درمانی منتقل کرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین زمان برای ورزش کردن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین زمان ورزش کردن خانم ها چه زمانی است؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir