خطر آسیب ریه بر اثر ترکیب مواد شوینده و پاک کننده در خانه تکانی
خطر آسیب ریه بر اثر ترکیب مواد شوینده را جدی بگیرید و از ترکیب مواد شوینده مختلف جدا اجتناب کنید.

ترکیب مواد شوینده و پاک کننده در خانه تکانی با خطر آسیب ریه همراه است

سعید مهر سروش، مسئول آموزش مرکز اورژانس تهران با توجه به خطر مسمومیت با مواد شوینده در ایام خانه تکانی، گفت: متاسفانه برخی افراد بر این باور هستند که ترکیب چند مواد شوینده با هم موجب تمیز‌تر شدن سطوح می‌شود این در حالی است که این امر می‌تواند خطر بروز سوختگی را به همراه داشته باشد.

ترکیب چند ماده شوینده موجب متساعد شدن گازی می‌شود که می‌تواند موجب صدمه به دستگاه تنفسی و تحریک آن شود. افراد باید طبق دستور کارخانه که روی محصولات درج شده است از مواد شوینده به خصوص سفیدکننده‌ها و لکه‌بر‌ها استفاده کنند.

در فصل خانه تکانی بخشی از ماموریت‌های اورژانس به مسمومیت‌های ناشی از تنفس مواد شوینده مرتبط است، متاسفانه صدمات دستگاه تنفسی می‌تواند مشکلات ریوی را در پی داشته باشد.

هم‌چنین به افراد توصیه می‌شود از مواد شوینده در فضای بسته استفاده نکنند؛ زیرا استنشاق مواد شوینده نیز می‌تواند این خطرات را به همراه داشته باشد برای مثال افراد هنگام استفاده از این مواد می‌توانند پنجره یا در را بازنگه‌دارند و از ماسک استفاده کنند.

اشتباه رایج برخی خانواده ها این است که از ظروف انواع نوشیدنی‌ها برای نگه‌داری مواد شوینده استفاده می کنند، متاسفانه این اشتباه موجب بروز آسیب برای کودکان می‌شود. کودکان با دیدن ظروف موادی مانند نوشیدنی‌ها دچار خطا شده و از آن استفاده می‌کنند که این امر موجب مسمومیت و بروز سوختگی می‌شود.

خطر آسیب ریه بر اثر ترکیب مواد شوینده و پاک کننده در خانه تکانی

در موارد فوق به افراد توصیه می‌شود ابتدا و قبل از آغاز هر گونه اقدامی با شماره 115 تماس حاصل کنند و از راهنمایی‌های کارشناس اورژانس بهره‌مند شوند. افراد در این شرایط باید طبق دستور کارشناس اورژانس عمل کنند، انجام هر گونه اقدامی خلاف توصیه‌های کارشناس می‌تواند جان بیمار را با خطر مواجه سازد.

کارشناسان اورژانس پس از دریافت اطلاعات بیمار راهنمایی‌های لازم را ارائه و در صورت نیاز آمبولانس اعزام می‌‌کند. هر گونه جا‌به‌جایی به نفع بیمار نیست و ممکن است خطرات دیگری را برای آن در پی داشته باشد.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ana.ir