روز جهانی ماما، 15 اردیبهشت
روز جهانی ماما در 5 مه مصادف با 15 اردیبهشت برگزار می شود و هدف آن بالا بردن آگاهی مردم نسبت به اهمیت نقش ماماهاست.

روز جهانی ماما

روز جهانی ماما هر سال به منظور افزایش شناخت و آگاهی نسبت به نقش ماما و سهم وی نسبت به بیماران برگزار می شود. 5 مه مصادف با 15 اردیبهشت برای بزرگداشت و احترام به ماما جشن گرفته می شود. این مراسم در بیشتر از 50 کشور جهان برگزار می شود.

اولین بار روز جهانی ماما در پنجم مه 1991 برگزار شد که مضمون آن اینگونه بود : تولد سالم و ایمن برای همه تا سال 2000. این روز با یک مبنا به صورت سالانه برگزار شد و مبنای مورد نظر به این صورت بیان شد: امروز دنیا بیشتر از هر زمانی به ماما نیاز دارد.

تصمیم برگزاری روز جهانی ماما در سال 1987 و توسط فدراسیون بین المللی ماماها در هلند گرفته شد. هدف از برگزاری این جشن ایجاد نوعی هماهنگی و بهبود دانش و مهارت در ماماهاست.


چرا روز جهانی ماما جشن گرفته می شود؟

روز جهانی ماما، 15 اردیبهشت

این روز با انجام فعالیت های مختلف جشن گرفته می شود و هدف آن برجسته کردن اهمیت نقش ماما در حفظ سلامت بیمار است.

طبق آمار سالانه 350 هزار زن در دوران بارداری یا زمان تولد نوزاد خود از دنیا می روند. همچنین حدود 2 میلیون نوزاد تازه متولد شده درست بعد از تولد یا 24 ساعت بعد از آن می میرند و حدود 2.6 میلیون نوزاد نیز مرده به دنیا می آیند. با در نظر گرفتن اقدامات احتیاطی و اقدامات ایمنی برای خانم های باردار و نوزادان تازه متولد شده میزان این مرگ و میر کاهش پیدا می کند.

بزرگداشت روز جهانی ماما یکی از اقدامات مثبتی است که برای بهبود سلامت جامعه و کاهش یا پیشگیری از مرگ و میز مادران و نوزادان است. تلاش های جهانی برای اجرای نیروی کار مامایی تحصیل کرده و هماهنگ در تمام سیستم های بهداشتی با ارائه امکانات مناسب و تجهیزات لازم شروع به پیشگیری از مرگ و میر مادران و نوزادان شده است که در این زمینه تا حدود 60 درصد موفق عمل شده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : به بهانه روز جهانی "ماما"



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ