تشخیص سرطان تنها با چند قطره خون امکان پدیر شد
تشخیص سرطان تنها با چند قطره خون پیشرفتی است که دانشمندان به تازگی به آن دست یافته اند. در ادامه با جزئیات بیشتری به معرفی این آزمایش می پردازیم.

تشخیص سرطان تنها با چند قطره خون

دانشمندان آمریکایی در مورد یک آزمایش خون ساده که می‌تواند سرطان را حتی قبل از رشد تومور تشخیص دهد، خوش‌بین هستند. دانشمندان این آزمایش را جام مقدس holy grail تحقیقات سرطان نامیده‌اند.

این آزمایش خون بافت‌برداری مایع liquid biopsy نام دارد. این آزمایش می‌تواند علامت‌های ژنتیکی سرطان‌ها را با شناسایی حتی کوچکترین تکه دی.ان.ای آزاد شده توسط سلول‌های سرطانی در جریان خون، شناسایی کند.

نتایج آزمایشات دانشمندان نشان داد که این آزمایش می‌تواند 10 نوع مختلف از سرطان را  شناسایی کند. محققان ایالات متحده یافته‌های خود را در کنفرانس American Society of Clinical Oncologists  در شیکاگو ارائه کردند.

بافت برداری مایع تستی است که بر روی نمونه خونی انجام می‌شود و هدف آن یافتن سلول‌های سرطانی یا تکه‌هایی از دی.ان.ای از تومور در گردش در جریان خون است. بافت برداری مایع می‌تواند برای یافتن سرطان در مراحل اولیه استفاده شود. همچنین می‌تواند برای برنامه‌ریزی درمان یا پیگیری روند درمان یا بررسی بازگشت سرطان استفاده شود. همچنین نمونه‌برداری‌های خونی متعدد در طول زمان می‌تواند به پزشکان کمک کند تا متوجه شوند چه تغییرات مولکولی در طول روند بیماری در تومور اتفاق می‌افتند.

بافت‌برداری مایع شامل سه مرحله است: تست ژنوم برای ترکیب دی.ان.ای، شناسایی جهش ژن و در نهایت شناسایی تغییرات خاص در دی.ان.ای است که نشان می‌دهد آیا سرطان در حال حاضر بر سلول‌ها تاثیر گذاشته است یا خیر.

این مطالعه به سرپرستی دکتر اریک کلین انجام گرفته است. در این مطالعه آنها سوابق پزشکی بیش از 1600 نفر را مورد بررسی قرار داده‌اند. از میان این افراد،  749 نفر بدون معاینه پزشکی اظهار داشتند که به سرطان مبتلا نیستند. در همین حال، 878 نفر از آنها اظهار داشتند که به تازگی به یک بیماری مبتلا شده‌اند.

تشخیص سرطان تنها با چند قطره خون امکان پدیر شد

آزمایش بافت‌برداری مایع قادر به تشخیص سرطان پانکراس، تخمدان، کبد و سرطان‌ کیسه صفرا با بالاترین دقت بود. با انجام این آزمایش بیماری حداقل 4 فرد از 5 فرد تشخیص داده شد.

اما از سوی دیگر بافت‌برداری مایع نتوانست سرطان‌های پستان، معده، رحم، پروستات، لنفوم، میلوما، روده و سرطان سر و گردن را با دقت بالا تشخیص دهد.

کلین گفت: این به طور بالقوه، "جام مقدس" تحقیقات سرطان است، سرطان‌هایی که در حال حاضر تشخیص آنها سخت هستند، با انجام این آزمایش می‌توانند تشخیص داده شوند و در مرحله اولیه درمان شوند. اکثر سرطان‌ها در مراحل پایانی تشخیص داده می‌شوند، اما آزمایش بافت‌برداری مایع دانشمندان را قادر می‌سازد تا چند ماه‌ و یا حتی چند سال زودتر بیماری افراد را تشخیص دهند.

آزمایش بافت برداری مایع مبتنی بر تراشه‌های الکترونیکی است و در آن تنها یک قطره خون از فرد گرفه می‌شود و پس از چندین دقیقه برچسب‌های فلورسنت نیز به نمونه اضافه می‌شوند، سپس دانشمندان آزمایش را بررسی می‌کنند  برای مثال اگر نتیجه آزمایش سرطان پانکراس مثبت باشد، دایره‌های روشن فلورسنت در نمونه خون دیده می‌شوند.

کارشناسان بهداشت در انگلیس نیز نظر مثبتی نسبت به این آزمایش دارند. سیمون استیونز مدیر اجرایی سرویس سلامت همگانی انگلستان، این روش را یک پیشرفت بزرگ توصیف کرده است.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir