درمان سرطان روده بزرگ با زهر زنبور عسل
زهر زنبورعسل با الگوی وابسته به غلظت و غیر وابسته به زمان، دارای اثر کشندگی بر سلول های سرطانی روده بزرگ دارد

در یک طرح تحقیقی، اثر زهر زنبورعسل بر سلول‌های سرطانی روده بزرگ انسان در محیط آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه، خواص ضد توموری زهر زنبورعسل بر روی سرطان روده بزرگ انسان بررسی شد. نتایج، نشان داد که زهر زنبورعسل با الگوی وابسته به غلظت و غیر وابسته به زمان، دارای اثر کشندگی بر این سلول‌ها است.

شاهین گوانجی با بیان اینکه اثبات دقیق این موضوع نیازمند تحقیق بیشتر است، افزود: برای این تحقیق، القای مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی (آپوپتوزیس) در سلول‌های سرطانی تیمار شده با زهر زنبورعسل مورد بررسی قرار گرفت، اما برای رسیدن به نتایج دقیق‌تر نیازمند تست حیوانی هستیم.

سرطان به‌عنوان یک مشکل جهانی در تمام دنیا همه‌گیر شده و برای این منظور پیدا کردن راهی برای درمان این بیماری، بسیار حائز اهمیت است.

زنبور عسل,کندو

محقق و پژوهشگر اصفهانی بابیان اینکه زهر زنبورعسل برای بیش از هزاران سال در درمان بیماری‌های مختلف کاربرد داشته است، اضافه کرد: زهر زنبور با دارا بودن موادی مثل ملیتین، فسفولیپاز و آپامین، اثر ضد توموری بر بدخیمی‌های کلیه، کبد، مثانه و پروستات دارد.

با توجه به موارد مذکور، هدف از انجام این مطالعه، بررسی اثر مهارکنندگی این ماده‌ طبیعی بود که برای نخستین بار خاصیت ضد توموری زهر زنبور را بر این رده‌ در بدخیمی توده‌های سرطانی مورد بررسی قرارداد.

 طرح تحقیقی بررسی تأثیر زهر زنبورعسل بر سلول‌های سرطانی روده بزرگ انسان در محیط آزمایشگاه، از سال 1396 با همکاری پژوهشگران دانشگاه‌های آزاد اصفهان، تهران، علوم پزشکی اصفهان و شیراز انجام شد و به‌زودی بررسی‌های سم‌شناسی و آزمایشات مولکولی دیگر در محیط آزمایشگاه نیز بررسی می‌شود.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : مقابله با بروز سرطان در روده بزرگ، نسخه ای برای همه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مشخصات افرادی که به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کدام غذاها به پیشگیری و درمان سرطان روده بزرگ کمک می کنند؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir