بسیاری از ما به خاطر اینکه فکر می کنیم آجیل دارای کالری است از مصرف آجیل پرهیز می کنیم اما لازم است بدانید که...
 
 یك متخصص تغذیه گفت:آجیل منبع غنی از كلسیم هستند و سبزی‌های برگ دار منبع دیگر از كلسیم است.
مرتضی صفوی افزود:افرادی كه از رژیم سبزیخواری پیروی می‌كند غذای آنها سرشار از فیبر است و این افراد در روز در حدود 30 گرم است. وی گفت:افرادی كه از شیر و تولیدات لبنی به مقدار مناسب مصرف می‌كنند،كلسیم بدنشان در حد تعادل است اما افرادی كه از رژیم سبزیخواری پیروی می‌كنند میزان كلسیم آنها كمتر است.
این متخصص تغذیه افزود:آجیل و سبزی‌های برگ دار منبع غنی از كلسیم هستند و گیاهان دارای اكسالاتند كه با كلسیم موجود در غذا تركیب شده و اكسالات كلسیم غیرمحلول را می‌‌سازند جذب بدن نمی‌شود.
صفوی اضافه كرد:آرد گندم،جو دو سر محتوی اسید فیتیك هستند كه مانع جذب چند عنصر معدنی از جمله كلسیم،«آهن» و «روی» می‌شوند.اسید فتیك با اضافه شدن خمیرمایه به آرد از بین می‌رود به طوری كه وقتی آرد گندم به نان تبدیل می‌شود كه تخمیر به درستی صورت گرفته باشد و اسید فتیك آن نابود می‌شود.
وی گفت:نان سفید در صورتی كه با كربنات كلسیم غنی شود میزان جذب كلسیم در بدن را افزایش می‌دهد.میزان جذب كلسیم موجود در نان گندم كامل ممكن است به علت فیبر زیاد و فیتات موجود در آن كاهش پیدا كند.
صفوی افزود:یك رژیم غذایی متشكل از مقدار زیادی نان،همراه با سبزی و مقدار كمی شیر می‌تواند رشد معمولی كودكان را تأمین كند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی:
 آجیل را در این ساعت بخورید تا چاق نشوید!!
6 اشتباه رايج درباره آجيل
تأثیر آجيل و خشکبار بر سلامتی بدن
آجیل در تغذیه
مغزی جهت تنظیم فشار خون