یک فوق تخصص گوارش با بیان این که با گذشت ایام و افزایش سن از میزان فعالیت دستگاه گوارش کاسته می‌شود، گفت: برای رفع یبوست در این دوران...
 
دکتر محمود اسحاق حسینی،عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تشریح فعالیت دستگاه گوارش که به سه دسته جذب،حرکت و ترشح تقسیم می‌شود،گفت:با افزایش سن حرکت دستگاه گوارش کندتر می‌شود و یبوست (خشکی مزاج) نتیجه این کاهش فعالیت است   و موثرترین ملین آب می باشد.    
این فوق تخصص بیماری‌های گوارش درخصوص نوع تغذیه سالمندان با اشاره به تنهایی این افراد و مصرف غذای نامطلوب و ناکافی توصیه کرد:سالمندان بایستی غذاهای ملین مصرف کنند، روغن زیتون،مواد فیبردار،سبزیجات و میوه‌ها و آب کافی می‌تواند در رفع یبوست راهگشا باشد.
وی تحرک و انجام فعالیتهای ورزشی را توصیه کرد و گفت:سالمندانی که به دلیل مشکلاتی اعم از کهولت سنی و درد پا قادر به انجام فعالیتهای ورزشی نیستند می‌توانند به صورت هفتگی در سطوح صاف پیاده روی کنند. فعالیت و تحرک بدنی کافی به افزایش فعالیت دستگاه گوارش و رفع یبوست کمک می‌کند.
این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که مصرف طولانی داروهای ملین به سالمندان توصیه نمی‌شود، تاکید کرد: استفاده درازمدت از داروهای ملین نه تنها مفید نیست بلکه در بسیاری از موارد بالعکس عمل کرده موجب یبوست در افراد به ویژه سالمندان می‌شود.
وی در پایان یادآور شد: در حقیقت مشکل یبوست سالمندان با تغییر سبک زندگی مانند رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی قابل درمان است و در اکثر موارد نیازی به درمان دارویی ندارد.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
درمان یبوست و اسهال با یک گیاه!!
يبوست و رهايی از آن
 یبوست و درمان آن با تغذیه مناسب
ملینی مناسب برای شما!
مفید هم برای یبوست و هم برای اسهال