حتما تا به حال پیش آمده که وقتی وارد اتاق می شوید یادتان می رود که چه کار داشته اید. یا این که در جلسه بسیار مهمی یادداشت های خود را جا می گذارید.


 این اتفاقات بسیار نا امیدکننده اما بسیار معمول است.خوب است بدانید محققان دریافته اند که مغز ما طوری طراحی شده که هر زمان بتواند منحرف می شود. اسکن ام آرآی نشان داد که آن نواحی مغز که مسئول کارهایی نظیر خیال پردازی که نیازی به تفکر ندارد، به طور دائم فعال است.
برای همین به هنگام انجام کارهایی که نیاز به تفکر ندارد مغز مشغول استراحت می شود. متخصصان مغز می گویند می توان با اتخاذ راهکارهایی تمرکز را بهبود بخشید.

در این مطلب به نقل از نیوزویک به چند توصیه کارشناسان اشاره شده است.

* در محیط کار.
هر قدر هم کارتان را دوست داشته باشید گاهی اوقات دچار حواس پرتی می شوید. طبق تحقیقات ۳۰ درصد کارمندان حتی در زمان انجام وظایف بسیار مهم و خطیر دچار آشفتگی و حواس پرتی می شوند و ساعت های زیادی از زمان کارشان را از دست می دهند.

کسالت، خستگی مفرط و استرس اصلی ترین دلایل حواس پرتی محسوب می شوند اگرچه زنان کمتر از مردان دچار از دست دادن تمرکز می شوند اما سطح اضطراب و استرس در آنان بالاتر است.
بهترین راه این است که کارهایتان را به نسبت اولویت طبقه بندی کنید و تمام یادآوری ها، ایمیل ها و هر چیز دیگری که قرار است مطلبی را به شما یادآوری کند از جلوی چشم خود دور کنید.
عکس های خانوادگی را از جلوی چشمتان دور کنید زیرا همواره انسان مستعد نگرانی برای خانواده است. سعی کنید از میوه ها و سبزیجات با رنگ های تند و متنوع که حاوی آنتی اکسیدان است استفاده کنید تا مغزتان جوان بماند.
اگر طی یک جلسه مهم دچار حواس پرتی می شوید با فکر کردن به سوالات جدید وارد بحث شوید. ممکن است لحظاتی را برای پیدا کردن سوال از دست بدهید اما در ادامه جلسه با دیگران همراه هستید.
وقتی احساس می کنید تمرکزتان را از دست داده اید از پشت میز بلند شوید و چند قدم راه بروید و یا به مکان عمومی بروید تا نفسی تازه کنید. به این ترتیب مغز شما پشت میز کارتان فقط حول محور کار می چرخد و نه چیز دیگر. اگر به مغزتان استراحت ندهید مخصوصا وقتی از کار لذت نمی برید، مغز عادت می کند حول محور کار تمرکز نکند.
 
* در خودرو.
اغلب ما یاد گرفته ایم که بعضی کارها را به صورت اتوماتیک انجام دهیم این شیوه به ویژه به هنگام رانندگی بسیار خطرناک است.
در این حالت وقتی راننده خودروی جلویی ناگهان ترمز کند شما نخواهید توانست از برخورد خودروی خود با او جلوگیری کنید. بهترین راه این است که زنجیری یا وسیله ای را به فرمان خودرو ببندید. همین که پشت فرمان نشستید و یاد کارهای روزانه و شام شب افتادید به آن نگاه کنید تا یادتان بیاید در حال رانندگی هستید.
 
* در حال مطالعه.
در حال مطالعه مجبورید یک صفحه را چند بار بخوانید و پس از مدتی خود را برای حافظه ضعیف سرزنش می کنید اما نگران نباشید عارضه «خواندن بی هدف» شایع و قابل کنترل است.
اغلب اهالی مطالعه حداقل ۲۰ درصد از زمان خود را حین مطالعه به علت حواس پرتی از دست می دهند. آن ها فقط با چشم می خوانند و نه با مغز.
برای بهبود عملکرد مطالعاتی خود بهتر است حین مطالعه، اندکی تامل کنید و به آن چه خوانده اید فکر کنید زیرا این کار باعث رفع مشکل عدم تمرکز در خواندن می شود. یا این که پس از خواندن چند پاراگراف به عقب برگردید و آن ها را از اول بخوانید و ببینید چقدر از اطلاعات را به ذهن سپرده اید.
ممکن است عجیب به نظر برسد اما این کار باعث می شود مغزتان بهتر روی متن تمرکز کند.
تعیین تاریخ برای اتمام کتاب به ویژه اگر قرار باشد درباره آن بحث کنید، راه به جایی نمی برد. پس بهتر است خود را مقید کنید روزانه چند صفحه بخوانید و در حاشیه آن مطلب بنویسید و یا برای درک مفهوم آن زیر بعضی عبارات را خط بکشید.
 
* مشکل شخصی.
گاهی اوقات یک مشکل شخصی تمام حواس و تمرکز شما را از بین می برد. نه در محیط کار نه در جلسات و نه حین هیچ کار دیگری نمی توانید تمرکز خود را حفظ کنید.
احساس غم و اندوه توانایی تمرکز شما را محدود می کند و ساعت ها ذهن و فکر شما را مشغول می کند. بهترین راه این است که نگرانی های خود را با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده در میان بگذارید. اگر می توانید آن ها را بنویسید و یا با صدای بلند صحبت کنید.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:khorasannews.com
 
مطالب پیشنهادی:
حرکتی که باعث تقویت حافظه می شود؟!
10غذا برای تقویت هوش!!
هشت روش موثر در بازسازي حافظه
مواد غذایی مفید برای افزایش هوش کودک
3 راز باور نکردنی برای افزایش هوش؟؟