گاهی بیمارانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که از علایمی مثل بی‌حسی انگشتان پا و کف پا و خالی شدن ناگهانی زانوها در حین راه رفتن و یا دردهای شدید پا شکایت دارند.

 

 

برخی از آنها به علت همیشگی نبودن درد و یا کم بودن آن توجهی به درد نداشته‌اند و عده‌ای دیگری به صورت خودسرانه از داروهای مسکن استفاده می‌کرده‌اند و اکنون با این علایم آمده‌اند.
واقعیت این است که یکی از بزرگ‌ترین ضایعات ستون فقرات، ضایعات دژنراتیو است که محصول گذر عمر است.
همان‌طور که با بالا رفتن سن علایم آن در پوست، مو و دیگر اندام‌ها دیده می‌شود، دیسک‌ها نیز دچار استحاله و کم آبی می‌شوند و به دلیل ضعف تدریجی رباط‌های اطراف مهره‌ها، فشار بیشتری به دیسک‌ها وارد می‌شود.
مفاصل بین مهره‌ای نیز از این قاعده مستثنا نیستند و با تغییر شکل تدریجی حجم بیشتری را اشغال می‌کنند و بیشتر به داخل کانال نخاعی آمده و حجم کانال را کم می‌کنند.
تمام این مسایل باعث فشار روی ریشه‌های عصبی می‌شود و این فشار باعث ایجاد حالت‌هایی مثل درد و یا گزگز در اندام‌های مختلف می‌شود. اگر این فشار روی ریشه‌های عصبی باشد که از کمر منشأ می‌گیرد (مثل عصب سیاتیک)، مسیر درد در عصب بارز می‌شود و شخص علاوه بر احساس درد کمر، پا درد را هم تجربه می‌کند.
به بیماران توصیه می‌کنیم که پا درد را جدی بگیرید و حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید چون ممکن است این درد علامتی از مشکلات دیسک و فشار روی ریشه‌های اعصاب باشد که به صورت پا درد تظاهر می‌کند.
این علامت را فقط خود بیمار احساس می‌کند و پزشک نمی‌تواند آن را ببیند یا بسنجد. به همین دلیل این شما هستید که باید آن حس درد را پیگیری کنید. اکثر این دردها معمولا به مشکلات مهره‌های کمری و بیماری‌های دیسک کمر برمی‌گردد و اگر فردی که این علایم را دارد به آن بی‌توجهی کند، به طور حتم هم درمان آن سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود و هم درصد موفقیت درمان به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد
.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
آنچه پاهایتان به شما می گویند
درمان ناخن فرو رفته پا
عوامل مؤثر در بروز ترک پا
اگر مچ پایتان آسیب دید چه کنید؟
آیا کفشها باعث انحراف پا میشوند؟