بادام‌زمینی را پسته زمینی یا پسته شام هم می‌گویند. آن را به صورت خام، تفت ‌داده و یا به شكل كره بادام‌زمینی میل می‌كنند.اما این خوراکی خوشمزه دارای چه فواید و چه مضراتی می باشد؟
 
 كره بادام ‌زمینی جزو لذیذترین محصولات تهیه شده از بادام‌زمینی بوده و معمولا از خود بادام‌زمینی مقوی‌تر است.
به طور كلی بادام‌ زمینی طبیعتی گرم داشته و غنی از ویتامین‌های A ، B ،D ،E، چربی پروتئین، فیبر و مقادیری كربوهیدرات است. كربوهیدرات آن عمدتا از نوع ساكاروز بوده و چربی‌های آن نیز از نوع چربی‌های اشباع‌نشده مفید نظیر اسیداولئیك و چند اسید دیگر است.
 
خواص بادام‌ زمینی و كره آن
بادام ‌زمینی بسیار مقوی، ملین، تقویت‌كننده قوه‌جنسی، مسكن بلغم سینه و سرفه و برطرف‌كننده زخم مثانه و سوزش مجاری ادرار است. این دانه و كره آن سرشار از فیتوسترول بوده كه ساختاری شبیه به كلسترول دارد با این تفاوت كه برای سلامت قلب و عروق مصرف به اندازه آن مضر نیست.
فیتوسترول موجود در این ماده غذایی می
تواند رشد سلولهای سرطان پستان، كولون و پروستات را كند كرده و حتی از بروز سرطان ریه در افراد مستعد بكاهد. نوعی آنتیاكسیدان نیز در آن وجود دارد كه میتواند مانع رشد تومورها گردد. فیبر موجود در آن میتواند از ایجاد یبوست و بواسیر بكاهد.
منیزیم آن یكی از عوامل ضد دیابت به شمار میرود. همچنین ویتامین B آن نیز برای زنان باردار نافع است. بر اساس تحقیقات اخیر روغن بادام زمینی از ریزش مو و شوره سر جلوگیری میكند و برای نرمی پوست مناسب است.
كره آن نیز به دلیل دارا بودن هورمونهای گیاهی میتواند مشكلات قاعدگی را مرتفع سازد و احتمال بروز پوكی استخوان را كم كند. خوردن مقدار كمی كره بادامزمینی میتواند برای مدت طولانی احساس سیری ایجاد كند. در نتیجه برای كسانی كه میخواهند مقدار كمتری غذا میل كنند مناسب است.
اگر بخواهیم بین كره حیوانی و كره بادامزمینی یكی را انتخاب كنیم در مقادیر مساوی كره بادامزمینی ارجحیت دارد.
در 100 گرم كره بادامزمینی 580 تا 588 كالری انرژی و در 100 گرم كره حیوانی 750 كالری انرژی نهفته است لذا در مقایسه، كره بادامزمینی از كالری و اسیدهای چرب اشباع كمتری برخوردار است اما در صورتی كه صرف كره بادامزمینی زیاد باشد كالری بیشتری به بدن رسیده و اضافهوزن و چاقی عارض خواهد شد.
مصرف كره بادام
زمینی را در وعده صبحانه توصیه میكنیم، چرا كه میتواند وعده غذایی مقوی و كاملی برای افراد خصوصا دانشآموزان باشد.
 
توجه:
بادام
زمینی از جمله مواد غذایی شدیدا آلرژی زا به شمار میرود كه حتی مصرف مقدار كمی از آن در افراد مستعد میتواند منجر به بروز علائمی نظیر: خارش ، قرمزی و كهیر در پوست ، دلپیچه ، اسهال ، استفراغ، آبریزش از بینی و چشمها و در واكنشهای شدیدتر میتواند سردرد، آسم و گرفتگی مجرای تنفسی را ایجاد نماید.
از سوی دیگر مصرف آن را به افرادی كه مستعد ابتلا به سنگ كلیه و مثانه هستند به دلیل وجود اگزالات در آن توصیه نمیكنیم. مهمتر آن كه بادامزمینی یكی از مواردی است كه در شرایط نامناسب هوا و رطوبت میتواند سریعا به سم آفلاتوكسین آلوده شود. مصرف مستمر موادغذایی حاوی این سم می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان كبد را در مصرفكننده افزایش دهد. پس برای استفاده از بادامزمینی و كره آن لزوما محصولاتی را كه معتبر بوده و دارای تاریخ مصرف و مجوز بهداشت است خریداری كنید
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی :
خواص بادام زمینی
بادام زمینی پرکالری است اما چاق نمی کند!!
چرا بادام زمینی ؟
تأثیر آجيل و خشکبار بر سلامتی بدن
آیا آجیل فقط کالری دارد؟