دوغ یکی از نوشیدنی های ما ایرانیان می باشد ، آیا از فواید این نوشیدنی مفید اطلاعی دارید؟

 از آنجا كه60‌درصد وزن بدن را آب تشكیل می‌دهد، كاهش آب موجب ایجاد اختلالاتی در بدن می‌شود. براین اساس نوشیدنی‌ها می‌توانند بخشی از نیاز روزانه بدن به آب را تامین كنند.
به گزارش انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای كشور ، آب سالم بهترین نوشیدنی است كه پایه تمام نوشیدنی‌ها از جمله آب لوله‌كشی تصفیه شده و آب‌های معدنی است.
مصرف روزانه آب برای انجام عملكرد صحیح بدن از جمله دفع مواد زاید، تنظیم دما و پیشگیری از یبوست لازم است. همچنین آبمیوه‌های طبیعی و تازه از جمله نوشیدنی‌های سالم و مغذی هستند. آبمیوه‌ها سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و رنگدانه‌های گیاهی هستند كه بخشی از نیاز بدن به این مواد را تامین می‌كنند. نوشیدن آب میوه‌های غنی از ویتامین C مانند آب مركبات همراه با غذا در جذب بیشتر آهن موثر است.
رنگدانه‌های گیاهی آبمیوه‌ها نیز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را كاهش می‌دهند. دوغ نیز یكی از نوشیدنی‌های سنتی و رایج در ایران است. مصرف دوغ در سلامت و استحكام استخوان‌ها و دندان‌ها موثر است؛ به طوری كه ارزش غذایی هر دو لیوان دوغ معادل یك لیوان شیر است.
 
چای هم به عنوان نوشیدنی جهانی، انواع مختلفی مانند چای سبز و سیاه را شامل می‌شود. تحقیقات نشان داده است تركیبات گیاهی مفید چای سبز خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را كاهش می‌دهد. فلوئور موجود در چای نیز پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها را سبب می‌شود.
قهوه نیز حاوی كافئین است كه موجب رفع خستگی می‌شود؛ اما مصرف بیش از حد آن اختلال در جذب بعضی از مواد مغذی مانند آهن و كلسیم را سبب شده و زمینه ساز ابتلا به كم خونی و پوكی استخوان می‌شود.
 
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : jamejamonline .ir