اکالیپتوس لثه آبی یا درخت تب استرالیا، شناخته شده ترین گونه اکالیپتوس است که مصرف پزشکی دارد.
 
 ارتفاع این گیاه به 230 پا می رسد. برگهای 4 تا 12 اینچی این گیاه سبز تند و براق است. وقتی پوسته خاکستری آبی این گیاه کنده می شود، زیر آن پوسته کرمی رنگ وجود دارد.
این گیاه به صورت روغن مایع اساسی، روغن اساسی به شکل پماد تنتور برگ محلول تهیه شده از گیاه و الکل یا گیاه، الکل و آب، برگ خام و چای قابل دسترسی است. قطره های ضد سرفه تجاری، انواع شربت ها، مایعات تبخیرکننده، روغن های مالیدنی، انواع خمیردندان و مواد شستشوی دهان حاوی روغن اکالیپتوس یا ترکیب اصلی آن یعنی سینئول است
نحوه مصرف
این گیاه برای درمان التهاب سینه، ریه ها، بینی و گلو بکار می رود و می تواند برخی از گونه های باکتری و همچنین برخی از انواع قارچها را از بین ببرد. وقتی از این گیاه دارویی برای مصرف موضعی استفاده می کنید، می تواند درد رماتیسمی را تسکین بخشد.
قبل از مصرف میزان دز یا هر میزان مصرف، با پزشک معالج خود مشورت و از دستورات ایشان پیروی کنید.
نکات احتیاطی
در دوران بارداری یا شیردهی از مصرف اکالیپتوس پرهیز کنید. روغن این گیاه اگر استعمال موضعی داشته باشد، سمی نیست.
اما نباید از این گیاه برای مصارف داخلی استفاده کرد. انجمن فرآورده های گیاهان دارویی آمریکا برگ اکالیپتوس را از نظر بی خطری در ردیف و درجه دو ارزیابی کرده است. درجه 2 به معنای این است که در کاربرد این گیاه محدودیت هایی متصور است.
  از مصرف بی رویه عصاره مزبور نیز اجتناب ورزید.
"تانین" موجود در عصاره این گیاه می تواند، در صورتی که بی رویه مصرف شود، به انواع شکم درد یا آسیب کبدی و کلیوی منجر شود. هرگونه روغن این گیاه را به صورت یا بینی کودکان زیر دو سال نمالید.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : mardomsalari.com
 
مطالب پیشنهادی :
خواص رازیانه
خواص چای ریحان
خواص درمانی عناب
خواص کرفس
خواص کنگر