كارشناسان مركز كنترل و پیشگیری امراض آمریكا می‌گویند؛ بیماری عفونت دست و پا و دهان یك سندرم ‌ ویروسی انسانی شایع در بین كودكان و نوزادان است.

 

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، بیماری دست و پا و دهان بیماری مسری است كه در اثر ویروس‌های كوكساكی (Coxsackie) ایجاد می‌شود.

این بیماری در اثر تماس دهان به دهان با شخصی كه بیمار است یا به ‌وسیله خوردن چیزی كه به مدفوع آلوده شده است، منتقل می‌شود. علائم بیماری ظرف سه تا پنج روز بعد از تماس با ویروس ظاهر می‌شود.

به گفته كارشناسان این مركز، علائم و نشانه‌های بیماری كه به‌ راحتی قابل تشخیص هستند. در ابتدا با تب و گلودرد آغاز می‌شود. بیمار همچنین دچار كاهش اشتها می‌شود. سپس تاول‌ها و زخم‌های شبیه آفت دهانی در داخل دهان، روی زبان و داخل گونه‌ها، لب‌ها و گلو ظاهر می‌شوند. تاول‌های ریز صاف نیز روی انگشتان دست‌ها و انگشتان پاها بروز می‌كنند. معمولاً تب كودك پائین است. بیماری سه تا هفت روز طول می‌كشد.


بیماری دست و پا و دهان می‌تواند برای نوزادان خطرناك باشد. بنابراین، سعی كنید كه نوزاد را از كودكانی كه این بیماری را دارند، جدا كنید. اگر نوزاد شما به این بیماری دچار شد حتما با پزشك تماس بگیرید.

به گفته متخصصان؛ این بیماری به شدت مسری است و از طریق مایعات بدن مانند مخاط بینی و دهان منتقل می‌شود.

این بیماری اغلب با تب برفكی كه بین دام‌ها شایع است، اشتباه گرفته می‌شود اما لازم به تذكر است كه ویروس این بیماری مختص انسان است و از ویروس تب برفكی دام‌ها كاملا مجزا است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری‌های چینی اخیرا از شیوع این بیماری در این كشور و مرگ 40 كودك بر اثر ابتلا به این ویروس واگیردار خبر داده‌اند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
عفونت دستگاه تناسلی در خانمها
عفونت گوش میانی
علایم عفونت های ادراری در خانم ها
ادویه ای مفید جهت درمان عفونت
قرص های ضد بارداری و عفونت