خشکی لب‌ها هم دلایل درونی می‌تواند داشته باشد، هم دلایل بیرونی....

 

• دلایل درونی: دلایل درونی خشکی لب‌ها بیماری‌های داخلی و تغذیه‌ای متعدد هستند که شایع‌ترین آنها فقر تغذیه است. فقر تغذیه یا سوءتغذیه در رژیم‌های سخت و طولانی به دلیل وجود بیماری‌های گوارشی، کبدی، کلیوی و قلبی می‌تواند باشد و یا ناشی از رژیم غذایی برای لاغر شدن بدون تجویز متخصص تغذیه است.

• دلایل بیرونی: خشکی لب‌ها هم شامل بیماری‌های پوستی و دقیق رعایت نکردن بهداشت لب‌ها است. شایع‌ترین بیماری‌های پوستی که باعث خشکی لب‌ها می‌شوند بیماری‌های درماتیت سبورئیک، پسوریازیس، اگزما، وایکتیوز است اما عامل مهم خشکی لب‌ها که به افراد بستگی دارد مواظبت نکردن از لب‌ها است. عادات خیس کردن لب‌ها با زبان، فشار روی لب‌ها با دندان‌ها، استفاده از رژلب غیراستاندارد و بالاخره خیس شدن لب‌ها با مواد غذایی و میوه‌ها می‌تواند باعث خشکی لب‌ها شود. مواد غذایی آبکی مانند آش، آبگوشت و... میوه‌های آبدار مانند مرکبات که PH اسیدی دارند و بعضا به صورت چهارقاچ گاز زده می‌شود و تماس لب‌ها با آب این‌گونه خوراکی‌ها و عدم شستشو با آب سالم بلافاصله بعد از خوردن موادغذایی می‌تواند باعث حساسیت لب‌ها شده که اوایل به صورت قرمزی، خارش مختصر و سپس پوسته پوسته شدن در می‌آید.

 

از عوامل فیزیکی، تماس طولانی‌مدت با نور آفتاب و زندگی مستمر در آب و هوای خشک از علل دیگر خشکی لب‌هاست که می‌توان با استفاده از کِرِم‌های مرطوب‌کننده لب‌ها که حاوی مواد ضدآفتاب با SPF 15 یا بالاترهستند از ایجاد آن جلوگیری کرد. در مواردی که علت خشکی لب‌ها بیماری‌های پوستی یا بیماری‌های داخلی باشد، ضمن درمان بیماری اصلی توسط پزشک متخصص مربوطه، استفاده از کِرِم‌های مرطوب‌کننده حاوی ضدآفتاب مخصوص لب‌ها هم باید درمان اصلی تجویز شده توسط پزشک مورد توجه قرار گیرد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع :jamejamonline.ir
 
مطالب پیشنهادی:
این حرکت نادرست مادران=لب شکری شدن نوزادان
لب هایتان مدام ترک می خورند و خشک می شوند؟
راه حلی برای ترک خوردن لب
نکاتی برای حفظ سلامتی و زیبایی لبها