آیا میدانید کلم بروکلی دارای چه فوایدی می باشد و بر روی چه اعضایی از بدن تاثیر مثبت دارد؟


متخصصان می‌گویند؛ عصاره كلم بروكلی برای بهبود بیماری روده ملتهب موثر است.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، یك تحقیق جدید نشان داده است كه عصاره حاصل از این گیاه خوراكی برای كاهش علائم كولیت‌های زخم روده كه به آن بیماری روده ملتهب می‌گویند، مفید است.

دكتر مول دیی از دانشگاه ایالتی داكوتای جنوبی دراین باره خاطرنشان كرد: این تركیب كشف شده در گیاه بروكلی موسوم به «PEITC» یا "فنتیلیسوتیاسیانات" دارای فعالیت‌ها و خواص ضدالتهابی است.

محققان در نظر دارند كه تاثیر بالقوه این عصاره گیاهی را روی بیماری سرطان روده مورد آزمایش و بررسی قرار دهند.

به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، این تركیب در گیاهان خانواده كلم‌ها یافت می‌شود.

کلم بروکلی یکی از سبزیجات بسیار باارزش است که سرشار از مواد مغذی است و فواید بی‌شماری برای بهبود سلامتی دارد.

بروکلی دارای ماده‌ای بنام سولفورافان است که تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. در نتیجه از ابتلا به سرطان‌ها به خصوص سرطان سینه، معده، روده بزرگ و راست روده و ریه‌ها در انسان پیشگیری می‌کند.

بروکلی دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین آ، ویتامین ث و ویتامین كا است که باعث پیشگیری از سرطان معده و روده می‌شوند.

این گیاه همچنین به دلیل دارا بودن مقادیر بالای ویتامین ث، فیبر و بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می‌شود که از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد در بدن پیشگیری می‌کند در نتیجه از بروز بیماری‌هایی مثل انواع سرطان‌ها، آلزایمر، بیماری‌های قلبی، آرتریت یا التهاب مفاصل پیشگیری کرده و فرآیند پیری را به تاخیر می‌اندازد.

به گفته متخصصان؛ تغذیه این سبزی خوراكی به دلیل دارا بودن مقدار بالای فیبر خوراكی برای افراد دیابتی بسیار مفید است و افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود بایستی این سبزی باارزش را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

کلسیم موجود در بروکلی نیز قابل توجه بوده و برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : farsnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
خواص کلم برگ
خواص گل کلم
کلم بروکلی را با این چاشنی بخورید؟!
گل کلم و ناگفته ها!!
سبزیجات استخوان ساز