پوست نارنج ، داخل نارنج دارای فواید بسیار زیادی می باشد ، آیا از این فواید اطلاعی دارید؟


امروزه قسمت‌های مختلف درخت نارنج مصارف فراوانی در پزشكی یا علم تغذیه دارد. به علاوه، استفاده از آن در زیبایی نیز جایگاه ویژه‌ای یافته است.

دكتر مهرانگیز توتونچی عضو گروه درد جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: در پوست نارنج انواع ویتامین‌های A ،B ،C و كاروتنوئید و پكتین و مواد دیگر وجود دارد و از پوست تازه آن اسانس نارنج به دست می‌آورند. به علاوه نارنج تقویت كننده بدن و معده، اشتها آور، ضد سوء هاضمه، ضد سرفه و ضد خونریزی است و حتی خاصیت ضد سرطانی دارد كه برای مصرف می‌توان در وعده‌های صبح، ظهر و شب، هر بار یك قاشق چایخوری از پودر آن را با كمی شكر یا دم كرده پوست آن، مصرف كرد.

وی افزود: برگ نارنج عطر مطبوع و طعم تلخ دارد، آرام كننده و ضد تشنج بوده و در درمان سوء هاضمه موثر است. ضمن این كه برگهای جوان خشك را می‌توان با 2 برابر وزن معادل پوست بیرونی نارنج مخلوط و دم كرده كه اثر نیرودهنده قوای عضلانی داشته و حافظه را تقویت می‌كند.

این پزشك عمومی تصریح كرد:‌ عرق بهار نارنج یا دم كرده غنچه‌های ناشكفته و خشك شده آن را به عنوان داروی ضد تشنج در بیماری‌های عصبی و بی‌خوابی‌های عصبی و همچنین رفع سكسكه به كار می‌برند. ضمن این كه دارای اثر خواب آور، اشتهاآور و رفع تپش قلب است.

دكتر توتونچی ادامه داد: از نارنج نه تنها در طب بلكه در زیبایی نیز استفاده می‌شود و اگر ورقه‌های نازك نارنج را تقریبا 20 دقیقه روی پوست قرار دهید، برای جمع شدن منافذ پوست و تامین لطافت و نرمی آن در افرادی كه پوست چرب دارند، مفید است. همچنین از مخلوط آب نارنج و گلاب (به نسبت 1 به 3) لوسیون مناسبی برای پوست دست و صورت می‌توان تهیه كرد. آب نارنج در تغذیه به عنوان چاشنی استفاده می‌شود و نیز دانه خشك و آسیاب شده آن اثر ملین دارد.
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir
 
مطالب پیشنهادی :
6 مورد از فواید استفاده مرکبات
مرکباتی مفید جهت سرگيجه
گريپ فروت
اگر به این خوراکی ها گرایش دارید،کم خون هستید!!
غذاهای مفید در ناراحتی های پوستی